Talent 

Talent is de drijvende kracht achter innovatie, creativiteit en groei. In een wereld die constant verandert, is de strijd om het aantrekken en behouden van talent misschien wel de grootste uitdaging waar we als branche voor staan.

Aantrekken én Behouden

Hoe positioneren we onszelf als de meest aantrekkelijke werkgevers in de ogen van zowel het huidige als het toekomstige talent? Bij VIA geloven we dat het antwoord ligt in het creëren van een cultuur waarin ontwikkeling, waardering en mogelijkheden centraal staan. We richten ons niet alleen op het aantrekken van talent, maar ook op het koesteren en behouden ervan. Het is onze missie om een omgeving te bouwen waarin elk talent de kans krijgt om te groeien, te bloeien en een impactvolle carrière op te bouwen.

Programma's die het Verschil Maken

Om deze visie werkelijkheid te maken, hebben we verschillende initiatieven en programma's ontwikkeld:

  • Kickstart: Een uniek programma ontworpen om nieuwkomers in onze branche een vliegende start te geven. Door middel van training, mentoring en netwerkmogelijkheden, bieden we hen de tools om hun carrière met vertrouwen te beginnen.
  • Future Bosses Lunch: Een inspirerend initiatief dat toekomstige leiders binnen onze industrie samenbrengt. Hier delen ervaren professionals hun kennis en ervaringen, om zo een nieuwe generatie van leiders te stimuleren en voor te bereiden.
  • YIM (Young in Media): Een platform speciaal voor de jonge professionals in onze branche, gericht op hun unieke behoeften en ambities. Met evenementen, workshops en netwerksessies bevorderen we hun ontwikkeling en integratie in de media-, data-, creatie- en techwereld.

Nieuws

Ben jij het Young in Media (YIM) Talent van 2024?

Jong talent moet gevierd worden! Ben jij (of ken jij) een young professional tussen de 18 en 30 jaar oud, met maximaal drie jaar ervaring in de media, communicatie en reclamebranche? Dan is dit je kans om de Young in Media Talent Award van 2024 in de wacht te slepen. Schrijf je in voor YIM Talent Day en maak kans op deze award, bestemd voor die ene uitblinker die op 7 maart de vakjury weet te verrassen.

 

Lees verder

Dit was VIA Kickstart 2023

Met 13 colleges achter de rug hebben de kickstarters afgelopen weken heel veel kennis opgedaan. Een inspirerende collegereeks met onderwerpen over de verschillende disciplines uit de mediawereld. Elke week kwamen de kickstarters samen in Club Ace, die de ruimte afgelopen maanden speciaal voor ons beschikbaar heeft gesteld. Onderwerpen als merkstrategie, regelgeving & privacy en stereotypering zijn aan bod gekomen, met als doel starters van VIA verder te helpen in de media-, communicatie- en reclamebranche.

Lees verder

Adnight 2023: Duik in de Open Keuken van de Amsterdamse Creatieve Industrie

Op vrijdag 13 oktober is het zover: Adnight 2023, het grootse evenement dat bekendstaat als de 'open keuken van de Amsterdamse creatieve industrie', zal zijn deuren weer openen. Sinds de start in 2017 heeft Adnight zichzelf gevestigd als een onmisbaar evenement voor iedereen die deel uitmaakt van of geïnteresseerd is in de creatieve wereld van Amsterdam. Het jaarlijkse evenement biedt de perfecte gelegenheid voor professionals, studenten en liefhebbers om een kijkje te nemen achter de schermen van de meest innovatieve reclame- en creatieve bureaus. Naast de vele inspirerende presentaties en workshops, is het evenement ook een uitgelezen kans om te borrelen en netwerken. Een belangrijk hoogtepunt van Adnight is het talentprogramma 'Way In'. Het programma is speciaal opgezet om de drempel naar de reclame-industrie te verlagen en biedt jong talent de kans om zich te verdiepen in de wondere wereld van de reclame. Dit jaar vindt 'Way In' weer plaats in Paradiso. Het programma start om 15.00 uur. Voor studenten is er goed nieuws. Dankzij onze samenwerking met diverse opleidingsinstituten hebben we kortingscodes beschikbaar gemaakt om de toegang tot dit evenement nog toegankelijker te maken. Heb je als opleider of student deze code nog niet ontvangen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen via [email protected]. En zoals de traditie het wil, wordt de avond afgesloten met een knallende afterparty in Paradiso. Mis deze kans niet om jezelf te onderdompelen in de bruisende creatieve industrie van Amsterdam. We zien je graag op 13 oktober bij Adnight 2023! Tickets: Adnight.nl

Lees verder

Kennisbank

Marc Oosterhout: ‘De beste manier van leren is zelf doen'

Deze week is achtste editie van VIA Kickstart van start gegaan. Hét opleidingsprogramma voor starters in de media, communicatie en reclame industrie. De gastcollegereeks bestaat dit jaar uit 13 onderdelen, variërend van creatie en stereotypering tot podcasting en onderzoek.  Iemand die vanaf het prille begin betrokken is geweest bij Kickstart is Marc Oosterhout. Je kunt hem kennen als medeoprichter van N=5, schrijver van een drietal boeken over de wereld van merken, als politiek communicatieadviseur van Lodewijk Asscher of als ex-voorzitter van de VEA. Momenteel is Marc werkzaam als consultant in merkstrategie en positionering en neemt vanzelfsprekend ook dit jaar het college ‘Merkstrategie’ voor zijn rekening. In aanloop naar het college vragen we hem naar zijn ervaringen met VIA Kickstart. Marc Oosterhout tijdens het Kickstartcollege in 2022 In 2016 gaf je voor het eerst een Kickstartcollege. In de jaren daarna hebben we je vaker teruggezien. Hoe heb je dat ervaren?  Dat is er nog zoveel te leren is. Als je jaren op school hebt gezeten of hebt gestudeerd, dan denk je dat je alle bagage hebt. Maar als je dan gaat werken kom je erachter dat er nog heel veel is dat je niet weet. In die zin vraagt de praktijk vaak heel wat anders van je, dan dat je in eerste instantie dacht.  Zie je dat ook terug tijdens jouw college?  Dat is bij mijn onderdeel merkstrategie ook zeker zo. Er bestaat naar mijn mening niet zoiets als een goede opleiding voor merkstrategie, dat leer je pas echt in de praktijk. Op basis van mijn ervaringen en de boeken die ik heb geschreven, Power Brands en Power Brands 2.0 breng ik de deelnemers graag de kneepjes van het merkdenken bij. Ik gebruik veel voorbeelden en laat de Kickstarters tijdens het college daar zelf mee aan de slag gaan. Veel studenten denken alles al te weten en zijn ook best eigenwijs. Welke vaardigheden of kwaliteiten zie je als het meest waardevol voor juniors die net de media-, communicatie-, en reclamebranche betreden?  Luisteren, luisteren en luisteren. Je moet leergierig zijn en bereid zijn de kunst af te kijken van ervaren professionals. Veel studenten denken alles al te weten en zijn ook best eigenwijs. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar je leert meer als je leergierig bent. Wat voegt Kickstart volgens jou toe aan de ontwikkeling van de deelnemers?  Kickstart voorziet de deelnemers van de nodige achtergrondkennis. In onze branche besteden bureaus vaak te weinig tijd aan het opleiden en bijbrengen van vaardigheden. Hier komt Kickstart in beeld. Vooral aan het begin van je carrière is het is de collegereeks een belangrijke basis om ervoor te zorgen dat je goed voorbereid aan je verdere loopbaan kunt beginnen.  Wat vind jij belangrijk om aan deze generatie mee te geven?  Leergierig zijn. Niet denken dat je het allemaal wel weet. Over merkstrategie en positionering weten de meeste deelnemers vaak niet bijster veel. Tijdens het college doen de Kickstarters nieuwe inzichten op. Heb je zelf ook nieuwe inzichten opgedaan met het geven van deze lessen?  Dat de beste manier van leren is, zelf doen. Als je zelf bezig gaat met de stof leer je het meest. Daarom zijn mijn lessen eerder workshops dan colleges.

Lees verder

Switch Talent Program

Switch Talent Program “Al jaren zie ik hoe moeilijk het is voor jong talent om een plek te veroveren in de creatieve wereld” zegt Stephan Gonnissen, oprichter van het Switch Talent Program. Een programma waarin jong talent wordt gekoppeld aan creatieve bureaus. Het programma van Stephan fungeert al vijf jaar als een springplank tussen academie en creatieve bureaus. Er loopt een hoop creatief talent rond dat niet direct een plek vindt binnen de creatieve wereld. Om deze groep jonge talenten op weg te helpen heeft Stephan Gonnissen het Switch Talent Program geïnitieerd. Switch wil een structurele bijdrage leveren aan de ontwikkeling van jong creatief talent. Tijdens het Switch Talent Program ga je een als jong talent een werk/leer traject aan van een jaar en volg je een traineeship bij vier verschillende bureaus. Als bureau ben je minimaal een half jaar verbonden aan het programma. Zo lang het bureau meedoet komt er elke drie maanden voor 4 dagen in de week een ander team werken, bestaande uit twee talenten. Het team draait mee in de dagelijkse routine, en werkt aan opdrachten van het bureau. Een mooie manier voor de bureaus om, als ze op zoek zijn naar creatieven, talent te spotten. “Als je net van de academie komt is het best veel gevraagd om meteen volle bak mee te draaien; om in de veeleisende creatieve wereld te werken, heb je vaak eerst nog wat extra bagage nodig. Switch is daar het ideale programma voor” Stephan Gonnissen De participerende bureaus van dit moment: DDB Unlimited, Publicis Groupe, True Ideas, De Combinatie van Factoren en Kaliber Interactive. Meer informatie over Switch lees je op de website: http://www.switchtalentprogram.com. Of neem direct contact op met Stephan: [email protected]

Lees verder