Talent 

Talent is de drijvende kracht achter innovatie, creativiteit en groei. In een wereld die constant verandert, is de strijd om het aantrekken en behouden van talent misschien wel de grootste uitdaging waar we als branche voor staan.

Aantrekken én Behouden

Hoe positioneren we onszelf als de meest aantrekkelijke werkgevers in de ogen van zowel het huidige als het toekomstige talent? Bij VIA geloven we dat het antwoord ligt in het creëren van een cultuur waarin ontwikkeling, waardering en mogelijkheden centraal staan. We richten ons niet alleen op het aantrekken van talent, maar ook op het koesteren en behouden ervan. Het is onze missie om een omgeving te bouwen waarin elk talent de kans krijgt om te groeien, te bloeien en een impactvolle carrière op te bouwen.

Programma's die het Verschil Maken

Om deze visie werkelijkheid te maken, hebben we verschillende initiatieven en programma's ontwikkeld:

  • Kickstart: Een uniek programma ontworpen om nieuwkomers in onze branche een vliegende start te geven. Door middel van training, mentoring en netwerkmogelijkheden, bieden we hen de tools om hun carrière met vertrouwen te beginnen.
  • Future Bosses Lunch: Een inspirerend initiatief dat toekomstige leiders binnen onze industrie samenbrengt. Hier delen ervaren professionals hun kennis en ervaringen, om zo een nieuwe generatie van leiders te stimuleren en voor te bereiden.
  • YIM (Young in Media): Een platform speciaal voor de jonge professionals in onze branche, gericht op hun unieke behoeften en ambities. Met evenementen, workshops en netwerksessies bevorderen we hun ontwikkeling en integratie in de media-, data-, creatie- en techwereld.

Nieuws

The Neurodivergent Now!

Talent ontwikkeling en waardering is belangrijk, ook in onze industrie.  Daarom geven we een nog onderbelicht onderwerp binnen DEI (Diversiteit, Equity & Inclusion) graag de komende tijd aandacht: Neurodiversiteit. Samen met ‘Boomerang for good’ en de Taskforce DEI halen we de dis uit de disability zodat neurodivergente talenten zich thuis voelen in hun werkomgeving, onze industrie. Naar schatting is 15% van de bevolking is neurodivergent - een term die betrekking heeft op autisme, ADHD, dyslexie, het syndroom van Gilles de la Tourette, dysgrafie, dyscalculie, dyspraxie en meer. Volgens psycholoog Devon MacEachron worden neurologische verschillen in het huidige medische model als disfunctioneel, stoornis of handicap beschouwd. Dit wordt ook weerspiegeld in de ondervertegenwoordiging van Neurodivergents op de werkvloer. En dat terwijl neurodiversiteit juist deel uitmaakt van onze genetica en evolutie als mens. Het is onderdeel van wat ons onderscheid en uniek maakt. In deze campagne herformuleren we neurodivergente eigenschappen als sterke punten, zodat ook neurodivergenten zich thuis voelen in zowel onze samenleving als onze werkplek In onderstaande podcast gaan we in gesprek met projectinitiatiefnemer en creatieve krachtpatser Danielle Yaor die ons meeneemt in haar relatie met neurodiversiteit.  Hierbij hebben we hulp nodig! We nodigen je uit om deel te nemen aan het ND-ambassadeursprogramma. Als ambassadeur heb je een stem in de internationale campagne met als doel onze mede ND's te ondersteunen in hun werk omgeving. Als je het gevoel hebt dat dit iets voor jou kan zijn neem dan contact op met: [email protected] Ook de Neurodiversity Foundation is hier druk mee bezig want op 18 juni, tijdens Neurodiversity Pride Day, organiseren zij een Metaverse* Pride Day-evenement. Hierover snel meer. Let’s dive in! *Waarom staat deze gebeurtenis in de Metaverse? Studies tonen aan dat virtuele omgevingen vaak een comfortabelere eerste ontmoeting voor Neurodivergents mogelijk maken, evenals meer toegankelijkheid voor internationale deelnemers. Omdat VIA deuren wil openen voor talenten van alle kwaliteitsachtergronden en geografische oorsprongen, ondersteunen we dit evenement graag in de aangepaste Metaverse-ruimte van de ND Foundation x Ozone. VIA · Neurodiversity Movement Now: Interview with Danielle Yaor (VIA DiveIn)

Lees verder

VIA, ra*w en youngdogs organiseren ADfest ‘from mad men to next gen’

De belangrijkste loopbaanvragen van de volgende generatie reclame, marketing en communicatietalenten worden beantwoordt. In het Koninklijk Instituut voor de Tropen organiseert VIA, in samenwerking met RA*W en YoungDogs, op woensdagmiddag 18 mei ADfest hét advertising-, marketing- en communicatie evenement voor studenten en starters. ADfest, voorheen bekend onder de naam 24Academy, moet antwoord geven op de belangrijkste carrièrevragen van de aanstormende talenten van onze industrie. ADfest hoopt naast inspiratie ook bij te dragen aan meer duidelijkheid met als doel duurzamere talent matches, nu en in de toekomst. Studenten en starters kunnen zich aanmelden via: adfest.amsterdam ‘From Mad Men to Next Gen’ Het thema van alweer de 7e editie van het evenement is: ‘From Mad Men to Next Gen’. In een middagvullend programma delen verschillende nationale en internationale sprekers hun visie en ervaringen over de toekomst van het werk, de baan en de cultuur binnen de creatieve industrie. De eerste sprekers zijn inmiddels bekend: Anne Merel Verleun (Hammerfest), Arno Peperkoorn (Result), Tim van der Wiel (Go Spooky) en Patritia Pahladsingh (TBWA\NEBOKO). Net als bij de voorgaande edities verwachten de organisatoren dat meer dan 400 studenten en starters het evenement zullen bezoeken. Ook de Future Bosses Lunch, waarbij leiders uit het vak samen met groepjes studenten lunchen en relevante stellingen bespreken, is een populair onderdeel van de dag.   Duidelijkheid bieden aan studenten en starters Met name de brede insteek van het programma is voor de Hogeschool van Amsterdam een belangrijke reden om actief studenten naar het evenement te sturen. Herman van Tilburg, HvA-Opleidingen Communicatie + Creative Business: “Het is voor studenten waardevol en noodzakelijk dat ADfest en dergelijke evenementen worden georganiseerd. De creatieve industrie is breed en continu in verandering. Om een beter beeld van hun toekomstperspectief te bieden moeten we divers talent laten zien hoe ze hun plek kunnen vinden binnen dit vakgebied en hen laten ontdekken waar ze goed in zijn.”  We leren van elkaar en op die manier hopen we als VIA een bijdrage te leveren aan het creëren van een duurzame match tussen werkgevers en werknemers.- Baba Touré Frisse en nieuwe perspectieven ADfest geeft niet alleen studenten en starters meer inzicht over hun toekomst, het evenement levert ook frisse en nieuwe perspectieven voor de branche op, aldus VIA-bestuurslid Next Gen Talent, Baba Touré. Touré: “De inbreng en visie van de deelnemers zorgt ervoor dat wij als industrie met de volgende generatie meegroeien. We leren van elkaar en op die manier hopen we als VIA een bijdrage te leveren aan het creëren van een duurzame match tussen werkgevers en werknemers.” Programma en inschrijven Omdat het hele evenement in het teken staat van interactie en het voeren van dialoog worden de sprekers van ADfest in de komende weken stapsgewijs via de socialmediakanalen van VIA, RA*W en YoundDogs bekendgemaakt en uitgelicht.   Voor meer informatie en tickets: adfest.amsterdam

Lees verder

Kennisbank

Marc Oosterhout: ‘De beste manier van leren is zelf doen'

Deze week is achtste editie van VIA Kickstart van start gegaan. Hét opleidingsprogramma voor starters in de media, communicatie en reclame industrie. De gastcollegereeks bestaat dit jaar uit 13 onderdelen, variërend van creatie en stereotypering tot podcasting en onderzoek.  Iemand die vanaf het prille begin betrokken is geweest bij Kickstart is Marc Oosterhout. Je kunt hem kennen als medeoprichter van N=5, schrijver van een drietal boeken over de wereld van merken, als politiek communicatieadviseur van Lodewijk Asscher of als ex-voorzitter van de VEA. Momenteel is Marc werkzaam als consultant in merkstrategie en positionering en neemt vanzelfsprekend ook dit jaar het college ‘Merkstrategie’ voor zijn rekening. In aanloop naar het college vragen we hem naar zijn ervaringen met VIA Kickstart. Marc Oosterhout tijdens het Kickstartcollege in 2022 In 2016 gaf je voor het eerst een Kickstartcollege. In de jaren daarna hebben we je vaker teruggezien. Hoe heb je dat ervaren?  Dat is er nog zoveel te leren is. Als je jaren op school hebt gezeten of hebt gestudeerd, dan denk je dat je alle bagage hebt. Maar als je dan gaat werken kom je erachter dat er nog heel veel is dat je niet weet. In die zin vraagt de praktijk vaak heel wat anders van je, dan dat je in eerste instantie dacht.  Zie je dat ook terug tijdens jouw college?  Dat is bij mijn onderdeel merkstrategie ook zeker zo. Er bestaat naar mijn mening niet zoiets als een goede opleiding voor merkstrategie, dat leer je pas echt in de praktijk. Op basis van mijn ervaringen en de boeken die ik heb geschreven, Power Brands en Power Brands 2.0 breng ik de deelnemers graag de kneepjes van het merkdenken bij. Ik gebruik veel voorbeelden en laat de Kickstarters tijdens het college daar zelf mee aan de slag gaan. Veel studenten denken alles al te weten en zijn ook best eigenwijs. Welke vaardigheden of kwaliteiten zie je als het meest waardevol voor juniors die net de media-, communicatie-, en reclamebranche betreden?  Luisteren, luisteren en luisteren. Je moet leergierig zijn en bereid zijn de kunst af te kijken van ervaren professionals. Veel studenten denken alles al te weten en zijn ook best eigenwijs. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar je leert meer als je leergierig bent. Wat voegt Kickstart volgens jou toe aan de ontwikkeling van de deelnemers?  Kickstart voorziet de deelnemers van de nodige achtergrondkennis. In onze branche besteden bureaus vaak te weinig tijd aan het opleiden en bijbrengen van vaardigheden. Hier komt Kickstart in beeld. Vooral aan het begin van je carrière is het is de collegereeks een belangrijke basis om ervoor te zorgen dat je goed voorbereid aan je verdere loopbaan kunt beginnen.  Wat vind jij belangrijk om aan deze generatie mee te geven?  Leergierig zijn. Niet denken dat je het allemaal wel weet. Over merkstrategie en positionering weten de meeste deelnemers vaak niet bijster veel. Tijdens het college doen de Kickstarters nieuwe inzichten op. Heb je zelf ook nieuwe inzichten opgedaan met het geven van deze lessen?  Dat de beste manier van leren is, zelf doen. Als je zelf bezig gaat met de stof leer je het meest. Daarom zijn mijn lessen eerder workshops dan colleges.

Lees verder

Switch Talent Program

Switch Talent Program “Al jaren zie ik hoe moeilijk het is voor jong talent om een plek te veroveren in de creatieve wereld” zegt Stephan Gonnissen, oprichter van het Switch Talent Program. Een programma waarin jong talent wordt gekoppeld aan creatieve bureaus. Het programma van Stephan fungeert al vijf jaar als een springplank tussen academie en creatieve bureaus. Er loopt een hoop creatief talent rond dat niet direct een plek vindt binnen de creatieve wereld. Om deze groep jonge talenten op weg te helpen heeft Stephan Gonnissen het Switch Talent Program geïnitieerd. Switch wil een structurele bijdrage leveren aan de ontwikkeling van jong creatief talent. Tijdens het Switch Talent Program ga je een als jong talent een werk/leer traject aan van een jaar en volg je een traineeship bij vier verschillende bureaus. Als bureau ben je minimaal een half jaar verbonden aan het programma. Zo lang het bureau meedoet komt er elke drie maanden voor 4 dagen in de week een ander team werken, bestaande uit twee talenten. Het team draait mee in de dagelijkse routine, en werkt aan opdrachten van het bureau. Een mooie manier voor de bureaus om, als ze op zoek zijn naar creatieven, talent te spotten. “Als je net van de academie komt is het best veel gevraagd om meteen volle bak mee te draaien; om in de veeleisende creatieve wereld te werken, heb je vaak eerst nog wat extra bagage nodig. Switch is daar het ideale programma voor” Stephan Gonnissen De participerende bureaus van dit moment: DDB Unlimited, Publicis Groupe, True Ideas, De Combinatie van Factoren en Kaliber Interactive. Meer informatie over Switch lees je op de website: http://www.switchtalentprogram.com. Of neem direct contact op met Stephan: [email protected]

Lees verder