Walter Kraus (bol.com) en Tim Geenen (Faktor) treden toe tot bestuur IAB Nederland

 Ook twee nieuwe taskforces en drie nieuwe taskforcevoorzitters tijdens alv gepresenteerd

 Amsterdam, 20 maart 2018 – Tijdens de 20ste algemene ledenvergadering zijn Walter Kraus (director bol.com Retail Media Groep) en Tim Geenen (CEO & founder Faktor) benoemd tot nieuwe bestuursleden van IAB Nederland. Naast de nieuwe bestuursleden zijn ook drie nieuwe taskforcevoorzitters benoemd. Sabrina Schmidt (AppNexus) zal de leiding op zich nemen van de Taskforce Programmatic. Gerard-Jan Princée (Sanoma|SBS) is de nieuwe voorzitter a.i. van de Taskforce Content en Ruben Sondaar (SpotX) de nieuwe voorzitter van de Taskforce Online Video. Door toenemende behoefte vanuit de markt zijn ook twee nieuwe taskforces opgericht: Data & Techniek en Digital Out of Home (DOOH), die door Erik Klein Nagelvoort (Blue Field Agency) en Meindert van den Heuvel (Interbest) aangestuurd gaan worden.

Nog meer kennis over digitale transformatie
Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: “Walter en Tim zijn zeer waardevolle toevoegingen aan het bestuur van IAB Nederland. Beiden hebben een indrukwekkende reputatie op het gebied van digital advertising. Met hun kennis en ervaring weten zij als geen ander wat organisaties nodig hebben in de digitale transformatie waarin onze sector zich bevindt. Hun komst zorgt daarnaast voor een goede weerspiegeling van de markt en voor meer diversiteit binnen het bestuur, wat zal leiden tot nieuwe inzichten en oplossingen die voor fundamentele verbeteringen voor de sector gaan zorgen.”

IAB Nederland, verbinder en onmisbaar platform
Tim Geenen over zijn toetreding: “Ik ben er trots op dat ik nu als bestuurslid een bijdrage mag leveren aan de unieke rol die IAB Nederland heeft als verbinder en platform van de sector. De rol van IAB Nederland als facilitator is onmisbaar, kijk maar naar de vele taskforces en de samenwerking die daar plaatsvindt, de (thematische) events en de rol die we op dit moment vervullen in de GDPR/AVG-uitdagingen met de Privacy Werkgroep, waar ik tevens voorzitter van ben. Ik kijk ernaar uit om samen met het bestuur, het bureau, onze taskforces en leden samen te werken aan verbeteringen, nieuwe mogelijkheden en alle uitdagingen van onze sector.”  

Walter Kraus deelt de mening van Geenen volledig: “Het vakgebied verandert snel. De techniek en de data hebben zoveel nieuwe mogelijkheden gecreëerd, maar ook voor fragmentatie en T-shaped marketeers gezorgd. Brancheverenigingen als IAB rijgen deze T-shapes tot een mooie keten van kennis en kunde, waar leden van kunnen profiteren en leren. IAB staat voor thought leadership en ik hoop als nieuw bestuurslid een belangrijke bijdrage te mogen leveren aan de ontwikkeling van het fantastische vakgebied waarin wij allemaal opereren.”

Twee nieuwe taskforces: Data & Techniek en DOOH
Met de oprichting van de Taskforce DOOH treedt de Nederlandse tak van IAB buiten het ‘internet’ en speelt het in op de convergentie tussen on- en offline marketing. Onder leiding van Meindert van den Heuvel zal de taskforce de sector gaan begeleiden bij de toenemende digitalisering van outdoor advertising.

Met de nieuwe Taskforce Data & Techniek speelt IAB in op de toenemende behoefte aan kennis en sturing op het gebied van data. Nathalie Peters: “Datatoepassing is niet nieuw, echter in de huidige ontwikkelingen neemt data een fundamentele positie in. Het is een onderwerp met vele aspecten, van techniek tot legal, van effectiviteit tot organisatie. Maar wat is data nu eigenlijk echt binnen digital advertising? Ik ben verheugd dat onder leiding van Erik Klein Nagelvoort de taskforce zijn kennis zal uitwisselen, cases gaat verzamelen en gaat werken aan de obstakels die overwonnen moeten worden om de totale markt te laten groeien.”

Bestuur IAB Nederland 2018
Tijdens de alv is tevens afscheid genomen van bestuurslid Paul Breugel (Travix) én van vicevoorzitter Auke van den Hout (Nimbus Ventures), die ruim zes jaar actief een bijdrage aan het bestuur heeft geleverd. Het volledige IAB-bestuur bestaat nu uit voorzitter Nathalie Peters (IPG MediaBrands Nederland), de nieuwe vicevoorzitter en penningmeester Lauren van der Heijden (De Persgroep), Howard Misser (RTL Nederland), Mascha Driessen (Microsoft), Sabine van Velsen (Google), Jeroen Verkroost (Omnicom Media Group), Walter Kraus (bol.com) en Tim Geenen (Faktor).

 

 

 

Voor meer informatie en interviewaanvragen:

Jolien Siemerink | Marketing Communicatie manager IAB Nederland | +85 401 0802| jolien@iab.nl