IAB Nederland, DLA Piper en BVA richten werkgroep Privacy op

IAB Nederland, DLA Piper en BVA richten werkgroep Privacy op

Samen zullen zij exploitanten, adverteerders en (media)bureaus ondersteunen bij de voorbereiding op de nieuwe privacywet

Amsterdam, 20 december 2017 – IAB Nederland, DLA Piper en BVA bond van adverteerders hebben hun kennis en krachten in een speciale werkgroep Privacy gebundeld. Door het oprichten van de werkgroep willen de belangenbehartigers de totale markt van exploitanten, adverteerders en (media)bureaus van advies en documentatie voorzien op het gebied van de European General Data Protection Regulation [1] (GDPR) en de e-Privacy Verordening. Tevens zal de werkgroep actief de dialoog met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aangaan om gezamenlijk de zakelijke markt, maar ook de consument voor te lichten over alle komende veranderingen.

De handen in elkaar slaan
IAB-voorzitter Nathalie Peters: ‘Naast de vele voorlichtingsbijeenkomsten, ons Dossier Privacy en onze samenwerking met DLA Piper was voor IAB Nederland het opzetten van de werkgroep een logische vervolgstap. Het wordt tijd dat we zorgen voor uniformiteit en dat we een centrale aanpak richting de consument hanteren in plaats van steeds vanuit één enkele discipline te handelen. Alleen door elkaar te helpen krijgen we straks een (werk)omgeving waarin de consument centraal staat, maar kunnen we er tegelijkertijd voor zorgen dat de advertentie-economie de motor blijft van het commerciële content rijke internet. Ik ben blij dat we in BVA en DLA Piper twee partners hebben gevonden die hierin net zo gedreven zijn als wij.’

Volledige markt bedienen
De werkgroep heeft inmiddels contact opgenomen met andere belangenbehartigers als Stichting Reclame Code (SRC), DDA, PMA, DDMA en DDD. Peters: ‘Het is voor ons belangrijk dat de volledige markt van eenduidige en volledige informatie over de GDPR en straks de e-Privacy Verordening wordt voorzien. Om die reden hebben wij ook contact opgenomen met de andere verenigingen om ook van hen te vernemen waar zij en hun leden behoefte aan hebben. Het doet ons goed dat al deze partijen enthousiast reageerden en met onze werkgroep het gesprek willen aangaan om te kijken of we onze krachten ook kunnen bundelen.’ 

Prominente namen in de werkgroep
De werkgroep bestaat uit professionals uit de (online) advertisingindustrie. Namens BVA zal Machiel Bolhuis zitting hebben in de werkgroep. Andere leden zijn: Richard van Schaik (DLA Piper), Stephanie Reinders Folmer (DLA Piper), Lauren van der Heijden (Persgroep), Simon Hania (Adviesraad IAB Nederland), Marc Roos (Improve Digital), Ed Kassens (Whooz). Namens IAB Nederland sluiten Nathalie Peters (IPG Mediabrands), Jolien Siemerink (IAB Nederland) en Tim Geenen (Faktor) aan.
Machiel Bolhuis, lid commissie verantwoord BVA: ‘Ik vind het een goed besluit dat al deze spelers nu officieel hun krachten hebben gebundeld. Er is vanuit de markt duidelijk behoefte aan duiding, advies en informatievoorziening over de nieuwe privacywet. De werkgroep Privacy kan de markt hierbij helpen zodat ook na 25 mei brands goede en verantwoorde reclame kunnen blijven maken, uitgevers hun inkomsten kunnen behouden en tegelijkertijd de consument de controle houdt over zijn of haar data.’ 

Over IAB Nederland
Het IAB is de branchevereniging voor marketinginnovatie en digitaal adverteren. Het IAB versnelt de digitale groei en levert een structurele bijdrage aan de kwalitatieve ontwikkeling van de markt. Dankzij sponsorbijdragen en contributies geven leden van de vereniging deze strategie samen inhoud, onder andere door events te organiseren, onderzoeken te doen en whitepapers te publiceren. Binnen het IAB is de hele mediaketen vertegenwoordigd. In taskforces en op IAB-bijeenkomsten wordt genetwerkt en worden kennis en ervaringen uitgewisseld door adverteerders, uitgevers, mediabureaus, technologiepartijen en creatieven. Meer informatie: http://www.iab.nl/.

Over BVA
BVA is de vertegenwoordiger van adverteerders in Nederland en heeft als doel: het bevorderen en bewaken van vrijheid van verantwoorde commerciële communicatie, het vergroten van de communicatie effectiviteit van haar leden en het samenbrengen van leden. www.bva.nl 

Over DLA Piper
DLA Piper is een wereldwijd actief advocatenkantoor met meer dan 4.200 advocaten in meer dan 40 landen.

 [1] European General Data Protection Regulation

De GDPR zal op 25 mei 2018 in werking treden. Vanaf dat moment geldt dezelfde privacywetgeving in de hele Europese Unie en zal de GDPR de huidige Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) vervangen.