De nieuwe bestuursleden in gesprek met IAB Nederland voorzitter Nathalie Peters

Tijdens de 20ste algemene ledenvergadering zijn op 14 maart jongstleden Walter Kraus (director bol.com Retail Media Groep) en Tim Geenen (CEO & founder Faktor) benoemd tot bestuursleden van IAB Nederland. Wat was voor hen de belangrijkste reden om deze rol op zich te nemen en hoe zien zij de toekomst van de branchevereniging? In een openhartig gesprek met hun voorzitter Nathalie Peters vertellen beide mannen over hun passie en hun toekomstvisie voor digital advertising.

NP: Heren, welkom in het bestuur van IAB Nederland. Tim, veel leden van ons kennen je al door je jarenlange voorzitterschap van de IAB-taskforce Programmatic en daarnaast ben je sinds kort ook voorzitter van de Werkgroep Privacy. Maar kun je ons, voor degenen die je nog niet kennen, iets meer over je digitale achtergrond vertellen?

TG: Natuurlijk, graag zelfs. Naast mijn inspanningen voor IAB Nederland ben ik CEO en oprichter van Faktor, een dataplatform dat consumenten de controle geeft over hun online privacy en dat uitgeverijen en adverteerders ondersteunt bij het voldoen aan alle wet- en regelgeving omtrent (online) privacy zoals de GDPR. Voor ik Faktor oprichtte, heb ik diverse leidende functies gehad bij onder andere Bannerconnect (GroupM) en Improve Digital, waar ik verantwoordelijk was voor strategie, innovatie, partnerships en business development.

NP: Wat ervaarde je op het moment dat ik je vroeg toe te treden tot het IAB bestuur?

TG: Ik vond het natuurlijk een enorme eer. Na twee jaar was het moment aangebroken om mijn voorzitterschap van de taskforce programmatic rol over te dragen. Maar lAB loslaten was voor mij geen optie. Het is mijn doel om de industrie verder te brengen, volwassen te maken, innovaties een podium te geven en IAB-leden te laten samenwerken. Ik vind het heel bijzonder dat ik dit nu mag doen door plaats te nemen in het bestuur en dit tegelijkertijd mag combineren met het voorzitterschap van de Werkgroep Privacy.

NP: Walter, jij zult voor de meeste leden nog een goed bewaard geheim zijn. Jouw carrière heeft niet echt een typisch marketingpad gekend, hè?

WK: Dat klopt inderdaad. Ik ben ‘geboren’ als techneut; ik vond het mooi om dingen uit elkaar te halen. Op mijn 25ste ging ik na mijn studie Elektrotechniek in Delft bij Unilever als engineer aan de slag. Ik raakte daar geïnteresseerd in merken en heb de opleidingen NIMA A en B gedaan. Pas na zestien(!) gesprekken binnen Unilever kwam ik bij marketing terecht en leerde ik het vak in de praktijk. Vervolgens heb ik aantal jaar bij Boston Consulting Group gewerkt, voor ik terugging naar marketing, ditmaal bij Philips. Daar werkte ik drie winters als marketingdirecteur in Rusland.

NP: Drie winters?

WK: Hahahaha ja, als expat tel je in Rusland de jaren in winters. Na drie winters ben ik naar Londen verhuisd om daar als commercieel directeur de uitrol van de herpositionering van Philips AVENT in werking te zetten. Daarna heb ik als freelance merkadviseur en aan bureauzijde meerdere merken in Nederland strategisch geholpen tot ik in2015 werd gevraagd om als director de bol.com Retail Media Groep op te zetten. Deze nieuwste tak binnen bol.com maakt het adverteren op en rond het platform met targeting op shopperdata mogelijk.

NP: Het mag duidelijk zijn Walter waarom wij je graag in het bestuur wilden hebben. Maar wat was voor jou de belangrijkste beweegreden om aan je indrukwekkende cv het bestuurslidmaatschap van IAB Nederland toe te voegen?

WK: Het vakgebied verandert snel. De techniek en de data hebben talloze nieuwe mogelijkheden gecreëerd, maar ook voor fragmentatie en T-shaped marketeers gezorgd. Brancheverenigingen als IAB rijgen deze T-shapes tot een mooie keten van kennis en kunde, waar leden van kunnen profiteren en leren. IAB staat voor thought leadership en ik hoop als nieuw bestuurslid een belangrijke bijdrage te mogen leveren aan de ontwikkeling van het fantastische vakgebied waarin wij allemaal opereren.

NP: De combinatie techniek en marketing is inderdaad op je lijf geschreven, maar jouw expertise op het gebied van creatie was voor ons een van de belangrijkste redenen om je voor deze rol te vragen.

WK: En daar ben ik heel blij om. Ik omschrijf mezelf als een geboren techneut, met een passie voor marketing. Dus data en techniek zitten in mijn hoofd, maar creatie, de oorsprong van adverteren, in mijn hart. Zoals David Ogilvy ons leerde: “If it doesn’s sell, it’s not creative”. Ik draai die graag om, als het niet creatief is, verkoopt het niet. Het is fantastisch dat ik die drie-eenheid verder kan brengen vanuit het IAB-bestuur.

NP: Tim, jou hebben we daarentegen heel bewust gevraagd door jouw expertise op het gebied van privacy, data en technologie. Een portefeuille, die zeker door de komst van de GDPR, niet in ons bestuur mag ontbreken

TG: Absoluut. Digital is ‘the new normal’ en dat vraagt om een andere werkwijze dan ‘the challenger’ te zijn. We moeten als industrie nog professioneler worden, werken aan gedragscodes, standaarden en ervoor zorgen dat transparantie de standaard is. Maar daarbij innovatie niet uit het oog verliezen. De rol van IAB Nederland als facilitator daarin is onmisbaar.

NP: Wat maakt IAB Nederland volgens jou zo uniek?

TG: Brancheverenigingen hebben een unieke rol, als verbinder en als platform. Je creëert een gelijk speelveld voor de leden, waarbij er gezamenlijk gewerkt kan worden aan verbeteringen, nieuwe mogelijkheden en uitdagingen. Maar IAB geeft de branche ook een gezicht. Kijk maar naar de Programmatic Awards, die speciaal bedoeld zijn voor de specialisten achter de schermen.

NP: Walter, hoe ziet IAB Nederland er volgens jou over twee jaar uit? 

WK: Als de breed erkende branchevereniging van adverteerders, mediabedrijven en ook creatieve agencies die dankzij het internet allerlei nieuwe, gave marketingprincipes op basis van data, techniek en creativiteit tot leven brengen.

NP: Heren, bedankt voor dit prettige gesprek. Als bestuur kijken wij uit naar de samenwerking en het verschil dat wij met jullie komst gaan maken. Mocht een van onze leden een vraag voor jullie hebben, hoe kunnen ze jullie dan bereiken?

TG: Dat gaat heel gemakkelijk door een mailtje te sturen naar bureau@iab.nl. Zij zorgen dat deze dan bij ons terechtkomt.