Internet of Things, een hype of niet? Verslag breakfast session Taskforce Mobile

Dinsdag 26 september jongstleden organiseerde onze Taskforce Mobile een breakfast session over Internet of Things (IoT) in inspiratiehuis 20|20 van BSH Bosch Siemens Home Applications. Daar deelden sprekers van ING, Bosch Siemens en M2Mobi hun ervaringen met IoT en de wijze waarop ze het nu al toepassen in hun producten en diensten. Maar bovenal gaven zij antwoord op de vragen over IoT die onder marketeers het meest leven. Want moet men IoT opnemen in de marketingstrategie of is het allemaal maar een hype en waait die straks over?

De verschillende domeinen van IoT

De breakfast session begon met een overzicht van inspirerende toepassingen van IoT in verschillende domeinen. Michiel Munneke, General Manager van M2Mobi, liet aan de hand van allerlei cases zien op welke manier IoT vandaag de dag al wordt toegepast. Zo deelde hij onder andere zijn ervaring over de toepassing van beacons die hij met zijn bureau zelf heeft opgezet bij onder meer Schiphol. Hij liet nog meer zien: van hoe je nu al boodschappen kunt doen zonder af te rekenen tot aan het automatisch uitzetten van je parkeerapp als je wegrijdt. In tegenstelling tot wat veel marketeers denken hoeven mensen voor dit soort IoT-oplossingen hun smartphone niet eens uit hun broekzak te halen. IoT stelt mobile wel centraal als identifier, maar de interface van mobile, zeg maar kijken naar het scherm, wordt beperkter. IoT maakt mensen juist weer sociaal, stelt Michiel. In de toekomst hoeven we niet meer te staren naar onze smartphone.

Wat wordt het besturingssysteem en wie zijn de grootste concurrenten?

Wat het besturingssysteem gaat worden van al die aangesloten apparaten kwam niet alleen aan bod in de presentatie van Michiel. Ook in de presentatie van Arlette Warmerdam en Thijs Janssen van ING was dat de grote vraag. Of in het geval van ING: wie gaat betalingen tussen al die apparaten mogelijk maken zonder dat je iedere keer alsnog je smartphone erbij moet pakken?

Mede door veranderende Europese wetgeving zijn banken zoals ING vanaf 2018 verplicht hun infrastructuur open te stellen voor diensten die boven op dergelijke infrastructuur worden ontwikkeld. En dat biedt mogelijkheden voor grote platformen als Facebook, Google, Apple en Amazon maar ook fintechs en start-ups om ook in het domein van payments een dominante rol te spelen.

 ‘The Banking of Things’

Dat connected devices op den duur ook betalingen gaan uitvoeren is een no brainer. De vraag is dan ook: welke diensten leggen we in de wereld van connected devices bij wie neer? En bij welke platformen? En hoe veilig is het? In hun presentatie vertelden Arlette en Thijs dat zij dankzij een interne innovatie wedstrijd vanuit ING het thema aan het onderzoeken zijn. Zo willen ze onder andere gebruik maken van de learnings die ze hebben opgedaan met hun app voor mobiel betalen.

IoT is nu nog versnipperd, maar niet lang meer

Als gastheer kon spreker Luuk Brinkman, Head of digital marketing bij BSH Bosch Siemens Home Applications, in de fantastische omgeving van inspiratiehuis 20|20, direct laten zien hoe zij IoT in hun producten toepassen. Zo demonstreerde Luuk hoe hij met Amazon Echo zijn Sonos-geluidsinstallatie, zijn Phillips Hue-licht en zijn koffiezetautomaat op precies hetzelfde moment aanzet als hij ’s ochtends wakker wordt. Maar Amazon Echo werkt nog niet voor alle connected devices, waardoor één app waarmee alle apparaten worden geactiveerde op dit moment de meest logische stap lijkt. Tot die tijd moeten we het nog doen met verschillende apps zoals Amazon Echo en If this than that (FTTT).

Helaas is die superapp er op dit moment dus nog niet, waardoor we moeten concluderen dat al die handige functies van IoT nu nog versnipperd zijn. Maar Luuk is ervan overtuigd dat straks al die verschillende apparaten het beste functioneren als ze gaan samenwerken. En dat is dan ook precies de reden waarom BSH samenwerkingen juist aangaat en niet schuwt.

Vol verwachting klopt ons marketinghart

Op basis van de vele praktijkvoorbeelden die alle sprekers hebben laten zien kunnen we concluderen dat IoT absoluut geen hype is. De vraag is nu alleen nog: wie pakt de dominantie in het besturen ervan en de diensten die het aanbiedt. Zullen dat dezelfde partijen worden die het internet besturen? We gaan het beleven.