IAB Nederland blikt terug, maar kijkt vooral vooruit

Dezer dagen worden we veelvuldig getrakteerd op visies. De drie belangrijkste spelers, de vijf belangrijkste online trends, de zeven social trends voor 2017… Vraag me niet waarom, maar op de een of andere manier zijn het altijd drie, vijf of zeven punten als we vooruitblikken. Aan het begin van een nieuw jaar hebben we in ieder geval altijd de neiging vooruit te kijken, voorspellingen te doen, de Holy Grail te verkondigen.

Natuurlijk kijken wij bij IAB Nederland ook vooruit: we maken plannen voor de middellange termijn en proberen ons als branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie voor te bereiden op de grote gemene deler van al die voorspellingen. We voegen daar eigen onderzoek aan toe, bijvoorbeeld in de vorm het Adblockers-onderzoek dat we in 2016 presenteerden of het nieuwe CMO-onderzoek dat we volgende week met trots gaan publiceren.

Het enige wat telt is NU
Maar het IAB focust zich vooral heel nadrukkelijk op het NU. Onze industrie verandert zo snel dat de snelheid van aanpassen ongeveer de belangrijkste succesfactor is geworden. HOW TO MAKE IT WORK. Niet voor niets de titel van ons succesvolle congres afgelopen jaar. In 2017 zal dit congres zijn tweede editie gaan beleven. Hoe kunnen we op de korte termijn succesvol zijn in deze dynamische industrie?

De grootste nieuwjaarsborrel die er is
Maar first things first. Afgelopen dinsdag was het weer tijd voor de jaarlijkse IAB- en OnlineTuesday– nieuwjaarsbijeenkomst. Veruit de grootste nieuwjaarsborrel in de industrie, waar meer dan duizend vakcollega’s bij elkaar komen om te netwerken. En wat ik vooral prachtig vind om te zien is dat we dat netwerken vooral niet alleen zakelijk opvatten. Ook dit jaar zag ik vooral weer veel vrienden en vriendinnen die oprecht geïnteresseerd zijn in elkaar en in de toekomst van het vak.

De online industrie is er een van elkaar kennen, elkaar helpen en elkaar iets gunnen. Vele goed functionerende netwerken zijn op die manier begonnen. Met het gevoel van elkaar te willen helpen, elkaar te willen inspireren, elkaar verder te brengen. Ik kan er geen prijsstickertje op plakken, maar ik garandeer jullie dat deze vriendschappen en daaruit voortgekomen netwerken heel waardevol zijn. Permanent willen en kunnen leren van anderen. Durven en mogen delen. Samen groeien. Dat is echt van onschatbare waarde. IAB Nederland heeft ook oog voor deze ogenschijnlijke zachte aspecten en probeert bestaande en nieuwe platformen te faciliteren.

IAB goes agile
Flexibilisering is daarom in 2017 het uitdagium. Die enorme marktdynamiek vraagt ons als verenigingsbestuur snel te bewegen, met ruimte voor nieuwe ideeën en initiatieven. Kleinschalige experimenten de ruimte geven, zaken organisch laten ontstaan en daar bestuursstructuren faciliterend in laten zijn. Maar daarvoor hebben we hulp uit de markt nodig. Geef ons daarom de feedback die hiervoor nodig is. Het is jullie eigen club. Laat het in je voordeel werken.

Het bestuur van IAB Nederland zal in ieder geval vooral niet te ver naar voren gaan kijken, maar de focus op het hóé leggen. Waarbij we meer aandacht voor de ogenschijnlijke zachte kant en een agile IAB hebben. Ik voorspel jullie in ieder geval voor 2017 dat IAB met beide benen stevig in de branding van de digitale industrie staat en blijft staan.

Nathalie Peters

Nathalie Peters

Ik wil eenieder bedanken voor haar of zijn komst afgelopen dinsdag. Wij vonden het wederom een fantastisch feest. Gelukkig hebben we de foto’s nog…