Checklist Transparantie Programmatic Advertising

Programmatic advertising is dan nu wel volwassen, maar zoals we vorig jaar hebben kunnen zien aan de hand van meerdere rapportages over transparantie, betekent dat niet dat we er al zijn. ‘Programmatic’ wordt breder en ontwikkelt zich in rap tempo verder. Meer dan ooit zijn marketing en mediabeslissingen data-gedreven. Maar… internationaal zijn er discussies over de ‘adtech value’ en ‘adtech tax’. Wat is de waarde van de verschillende spelers? En waar zit het verschil tussen mediabesteding van een adverteerder en de inkomsten bij een uitgever?

Vanuit IAB Nederland merken we dat er steeds meer vragen komen over de kosten en fees in het programmatic ecosysteem. Om de transparantie en het daarbij behorende vertrouwen te bevorderen, heeft de IAB Taskforce Programmatic verschillende mensen gevraagd om vanuit hun positie binnen het ecosysteem hun kijk op transparantie te delen en praktische handvatten te geven in de vorm van drie checklists. De doelstelling van de taskforce is om te informeren en kennis te vergroten, op een heldere manier, zonder daarbij te oordelen. Dit wordt al gedaan richting marketeers door middel van de Programmatic Educatiedag die de Taskforce halfjaarlijks organiseert in samenwerking met de BVA.

Wij geloven dat het stellen van de juiste vragen en het creëren van de juiste verwachtingen, leidt tot de beste samenwerkingen. De ‘Checklist Transparantie Programmatic Advertising’ geeft niet alleen een kijkje in de keuken, maar nodigt ook uit tot discussie. Laten we die dan ook voeren! Het is een volgende stap richting een meer transparante markt, waarin het essentieel is dat elke organisatie op de hoogte is van de verhoudingen binnen het ecosysteem. Alleen zo kunnen we de waarde van ‘digitaal’ blijven aantonen en de efficiëntie en effectiviteit van advertising en marketing verhogen.

Tim Geenen, voorzitter taskforce Programmatic.

Download Download hier de Checklist Transparantie Programmatic Advertising