TikTok-tips: creativiteit, adverteren & privacy

3 minuten leestijd (655 woorden)

TikTok is de snelst groeiende socialmedia-app ter wereld. In Nederland heeft dit video-firstplatform momenteel 700.000 gebruikers van 15+ en 425.000 gebruikers tussen de 6 en 14 jaar. Adverteren op deze app staat nog in de kinderschoenen, maar als merk kun je er zeker iets mee. Hoe kun je als marketeer TikTok het beste inzetten?

Creativiteit is de sleutel tot succes
Dat TikTok zo snel een hit is geworden, verbaasde geen van de sprekers tijdens het TikTok-evenement. TikTok is bijzonder doordat het het enige platform is waarop creativiteit en verbinding centraal staan. Het is ook geen gesloten omgeving zoals bij andere apps. Niet het platform of de volgers zijn leidend, maar het algoritme. Je kunt geen enkele volger hebben en toch miljoenen views realiseren. Alles is zeer visueel en daardoor taalonafhankelijk.

Het platform is een drager van cultuur. Veel van de content die viraal gaat, begint op TikTok en gaat dan door naar andere sociale platformen zoals Instagram en Snapchat. De filmpjes lijken verslavend door de vrolijke effecten en vlotte montagestijlen en dat hebben Instagram, YouTube en Facebook niet. TikTok is sneller en vrolijker en spreekt daarmee echt een tienerpubliek aan. Op TikTok geldt: hoe gekker en creatiever, hoe beter.

Op zoek naar je TikTok-identiteit
Naast je 'eigen' content creëren, kun je natuurlijk ook adverteren op TikTok. Nu zijn er voor Nederland nog weinig tot geen cijfers hierover bekend, maar volgens de sprekers is buiten Nederland al aangetoond dat Generatie Z het niet erg vindt om marketinguitingen te zien op het platform. Zolang het content is die kwaliteit uitstraalt (creatief is) en binnen het platform past. Er zijn vijf verschillende typen advertenties die je kunt inkopen:

  • Preroll ads – Deze advertenties duren tussen de drie en zes seconden en worden vóór een video gestart.
  • Vertical ads – Dit type advertentie mag tot vijftien seconden mogen duren. Deze vorm is skippable (kijkers kunnen de advertentie overslaan) en wordt tussen de TikTok-video's door getoond.
  • Billboard – Dit is een soort gesponsorde by-mention van twee seconden en wordt getoond vóórdat de video start.
  • Overlay ads – Deze advertentie wordt bovenaan de video geplaatst.
  • En dan heb je nog branded content en product placement. Deze advertentievormen voelen voor de gebruiker aan als gewone content.

​Lak aan privacy?
Zoals ieder socialmediaplatform raakt ook TikTok met enige regelmaat in opspraak vanwege privacy-issues. Ondanks de privacy-'schandalen' in Engeland, India en de VS heeft dit tot op heden nog niet gezorgd voor een daling van het aantal downloads en gebruikers. Volgens de sprekers zijn TikTokkers niet bezig met privacy, wat 'op de andere socialmediaplatformen niet anders is'.

Jongvolwassenen lijken dezelfde insteek te hebben. TikTok wordt namelijk steeds meer gebruikt door volwassenen en laat daarmee een groei zien die we ook bij andere platformen hebben gezien.

TikTok-tips
Creators weten inmiddels de weg naar TikTok goed te vinden. En het platform kent ook al zijn eigen creators. Het zijn er nog niet heel veel, maar ook in Nederland hebben onder andere de bedrijven Spinnin' Records, AlbertHeijn en Fun Promotions de stap naar TikTok al gezet. De socialmedia-app is misschien spannend en iets heel anders dan wat je gewend bent, maar dat mag je niet tegenhouden. Mits je er natuurlijk voor openstaat om echt iets anders te proberen.

'Begin niet aan TikTok als je van plan bent om te blijven doen wat je altijd al deed' is de gouden tip van Susanne Hazendonk, Global Head of Marketing bij Spinnin' Records. Je komt hier echt niet weg met een 'normale' informatieve video.

Een paar andere belangrijke tips:
  • Tim van der Wiel, oprichter van GoSpooky: "Ga testen. Zoek de juiste creators en ga met hen aan de slag. Geef hierbij ruimte voor creativiteit. Maak niet een te strakke briefing."
  • Michael Brandt, directeur en eigenaar Fun Promotion: "Bedenk een challenge en zorg ervoor dat kijkers het thuis makkelijk 'na kunnen doen'. Challenges zorgen er over het algemeen voor dat een video populair wordt."
  • Nathan Warner, Managing Director Mapp Media: "Gebruik TikTok eerst voordat je erop gaat adverteren, zo weet je sneller wat ermee mogelijk is."

Dit artikel verscheen ook op Frankwatching