Taskforces Mobile en Content fuseren – Mark Schoones (WPK) aangesteld tot voorzitter

5 minuten leestijd (933 woorden)

'Alleen ga je sneller, samen kom je verder' is een gevleugelde uitspraak van IAB Nederland. De aankomende fusie met VEA is daar een goed voorbeeld van. Op een slimme manier krachten en kennis bundelen zorgt ervoor dat je breder kunt kijken, denken en werken. De voorzitters en leden van de Taskforces Mobile en Content dachten daar precies hetzelfde over, keken nog eens kritisch naar elkaars werk en de markt, en kwamen tot de conclusie dat ze beter als één taskforce verder konden gaan.

In de twee jaar dat Lucas Noordhoorn (Mobile) en Olger Smit (Content) voorzitter waren gingen de gesprekken steeds vaker over de thema's die overlap vertoonden. Mobile had het over content. Content besprak mobiele ervaringen. Als taskforces kun je dan twee dingen doen: elkaar in de wielen rijden of de krachten bundelen. Lucas: "Wij houden allemaal van mobile, maar erkennen ook dat het een device is en dat het raakvlakken heeft met alle andere taskforces, met name ook content, zeker in de richting waarin wij ons als taskforce hebben bewogen in de laatste twee jaar." Olger: "De rol van content- en devicespecialisten is veel veelomvattender dan we ons realiseren. We staan zo dicht bij het publiek. Dat vertegenwoordigt waarde en dat moeten we ons blijven realiseren en uitdragen. We need to stick together."

Fusie midden in een fusie
Een fusie midden in een fusie, dat klinkt bijna als een onmogelijke opgave, maar volgens de twee vertrekkende voorzitters is dit juist het moment om het proces in gang te zetten. Lucas: "Zowel de voorzitterstermijn van mijzelf als die van Olger zat erop, er zou dan ook sowieso een nieuwe fase aanbreken." Als we het doen, dan doen we het ook meteen goed, moet het bureau van IAB Nederland hebben gedacht toen het Mark Schoones van Wayne Parker Kent (WPK) benaderde om de rol van voorzitter van de gefuseerde taskforce op zich te nemen.

Het roer om
Mark Schoones begon zo'n zeven jaar geleden bij WPK als hoofdredacteur van Froot.nl, de vriendelijkste viralsite van Nederland. Toen de commerciële kant van het werk binnen WPK groter en groter werd, groeide Mark mee. Tot het punt dat WPK een creatief bureau werd en Mark zich zo'n vier jaar lang creatief directeur mocht noemen. In die hoedanigheid presenteerde hij ook The Brief, een Nederlandstalige podcast over content, marketing en media. De coronapandemie zette Mark aan het denken over zijn toekomst, waarna hij het roer volledig omgooide. Naast zijn nieuwe rol als voorzitter start hij op 1 januari 2021 samen met Ashwin Murli een nieuw bureau: MIX. Met MIX gaan de heren merken helpen om door een creatieve bril naar hun organisatie te kijken.

Creatieve bril
Deze creatieve bril gaat Mark ook binnen IAB Nederland (straks VIA) opzetten. Hij wil de manier waarop de markt naar content kijkt verbreden en de rol die contentspecialisten toebedeeld krijgen uitbreiden. Artikelen, vlogs, podcasts, het gaat heel vaak over vorm, over middelen. Terwijl de kerngedachte van contentmarketing draait om het bij elkaar brengen van de behoeftes van de consument (1) met de doelstellingen en expertise van je merk (2). Dingen maken waar mensen iets aan hebben. Simpel. Die 'dingen' hoeven niet per se artikelen, vlogs of podcasts te zijn.

Mark: "Als je als contentspecialist of -partij je bijvoorbeeld openstelt voor disciplines als Product Development, Organization Design en Service Design wordt het interessant. Dan kun je als contentspecialist echt waarde toevoegen aan het leven van het merk en het publiek. Al die processen hebben namelijk een verhaal nodig. In die zin zie ik content als brandstof voor digitale transformatie. Daar geloof ik in en dat kan ik in deze functie goed uitdragen."

Creatieve potentie van content
Aan de basis zal het in ieder geval niet liggen. Beide taskforces hebben ervoor gezorgd dat mobile en content niet langer de buitenbeentjes zijn in het geweld van devices, data en technologie waar IAB Nederand lang zeer sterk in is geweest. Olger Smit verwacht dat de fusie en de aanstelling van Mark ervoor zullen zorgen dat de creatieve potentie van de Taskforce Content een nog prominentere rol gaat spelen. Olger: "Ik ben heel erg enthousiast over de horizon die Mark schetst. Ik hoorde hem zelfs zeggen dat hij content ziet als de brandstof voor digitale transformatie, ik zou dus zeggen: watch this space. Dat doe ik in elk geval wel en zelfs van heel dichtbij, want ik blijf actief binnen de taskforce."

Bellen blazen achter de computer
Een fusie midden in een fusie en dat ook nog tijdens een pandemie vraagt om een creatieve aanpak. Dat ook dit aan Mark is besteed blijkt wel uit zijn plannen voor 2020-2021. Mark: "Iedereen zit thuis bellen te blazen achter de computer. Dat is voor velen, mijzelf incluis, weinig inspirerend. De taskforce zal dan ook in de vorm zoveel mogelijk inspirerende vernieuwing zoeken. Dat betekent bijvoorbeeld dat bijeenkomsten en casepresentaties plaatsvinden in een tool als Miro. Inspiratiesessies waarin we next level content cases bespreken. Verder komt er in het eerste halfjaar onder andere een 'Best In Class'-publicatie waarin we inzoomen op de meest gebruikte strategische modellen, workflows en tools. Tot slot komt er, hoe kan het ook anders, een podcast.Het zijn de kleine dingen die tellen. Niemand zit te wachten op nog meer conference calls in dat dekselse Microsoft Teams."

De plannen en ambitie zijn groot, maar kunnen volgens Mark altijd groter en breder. Mark: "Ben jij een beleidsbepaler, contentstrateeg of -maker die na het lezen van dit interview denkt: daar zit wat in!? Stuur me dan een mailtje, zodat we mooie dingen kunnen doen dit jaar. Overigens mag je me ook mailen als je vindt dat er geen hout van klopt. Worden we alleen maar beter van."