Online Ad Spend study 2007

1 minuten leestijd (289 woorden)
IAB Nederland heeft samen met 21 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over heel 2007 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen betroffen € 153,8 miljoen, een stijging met 12,2% ten opzichte van 2006. De groei in het vierde kwartaal van 2007 bedroeg 13,6% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2006.
Totale netto mediabestedingen in 2007: € 153,8 miljoen

IAB Nederland heeft samen met 21 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over heel 2007 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen betroffen € 153,8 miljoen, een stijging met 12,2% ten opzichte van 2006. De groei in het vierde kwartaal van 2007 bedroeg 13,6% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2006.Deze omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: IP, Adformatie, Funda, WebAds, Orange, MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica (via Adlink), Lycos (via Adlink), Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, TAPPS, Telegraaf en PCM Uitgevers.

Bij de brancheverdeling in het vierde kwartaal van 2007 valt een aantal zaken op:
• De sector Financiële Dienstverlening is, net als in 2006, koploper met een aandeel van ruim 15%.
• Het aandeel van Media daalde naar 12,4% (Q4 2006: 14%).
• Het aandeel van Horeca, toerisme en recreatie steeg naar 9,7% (Q4 2006: 7,1%).
• Andere sterke stijgers zijn de sectoren Voedingsmiddelen (van 2,2% naar 3,5%) en Consumentenelectronica (van 0,9% naar 1,8%).
• Het aandeel Zakelijke dienstverlening daalde naar 6,7% (Q4 2006: 12,4%).

Het overgrote deel van de online advertentiebestedingen kwam tot stand door buttons, banners en contentintegratie: 84,7% (Q4 2006: 78,5%). Het resterende deel betrof display advertenties via search, e-mail, pop-ups en barters.