Online Ad Spend study 2007 Q2

1 minuten leestijd (204 woorden)
IAB Nederland heeft samen met 21 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over het tweede kwartaal van 2007 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen betroffen in dat kwartaal € 37,9 miljoen. De groei over de eerste zes maanden van 2007 bedroeg 10,3% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2006.
Deze omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: IP, Adformatie, Funda, WebAds, Orange (v/h Wanadoo), MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica, Lycos, Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, TAPPS, Telegraaf en PCM Uitgevers.

Meer dan de helft van deze netto online mediabestedingen werd gerealiseerd door vijf branches:

Telecom/ICT-bedrijven 14,8% (Q2 2006: 15,4%)
 Financiële dienstverlening 11,7%  (Q2 2006: 12,9%)
 Media 11,4% (Q2 2006: 16,7%)
 Horeca, toerisme en recreatie 11,0% (Q2 2006: 10,5%)
 Retail 7,6% (Q2 2006: 6,3%)
 
 
 
De online advertentiebestedingen naar advertentiesoort zagen er bij de exploitanten over het tweede kwartaal van 2007 als volgt uit: 62,1% kwam tot stand door banners, buttons en skyscrapers (Q2 2006: 51,9%), 23,6% door contentintegratie (Q2 2006: 29,1%), 5,92% door e-mail (Q2 2006: 5,0%), 4,2% door pop-ups, pop-unders en interstitials (Q2 2006: 5,6%), 4,0% door barters (Q2 2006: 3,9%) en 0,2% door search (Q2 2006: 4,5%).