Never a dull moment met de AVG

5 minuten leestijd (1071 woorden)

Wat je ook van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vindt, saai is ze in ieder geval niet. Sinds de inwerkingtreding in 2018 houdt de internationale privacywet de gemoederen flink bezig en het ziet er niet naar uit dat het de komende tijd rustiger wordt. De bvA/IAB Nederland/DLA Piper-werkgroep Privacy zet de belangrijkste ontwikkelingen op een rij.

Nu we ruim twee jaar verder zijn, worden de eerste uitspraken gepubliceerd en zijn er volop nieuwe ontwikkelingen. Deze worden wellicht niet meteen door je opgemerkt of de link met de AVG wordt niet direct gelegd. Vooral bij Europese uitspraken en Amerikaanse ontwikkelingen is het wellicht niet meteen helder wat de impact daarvan is op de manier waarop wij zaken hier in Nederland aanpakken. Als werkgroep willen wij daarover meer duidelijkheid geven.

Het belangrijkste AVG-nieuws van de afgelopen maanden

Wist je bijvoorbeeld dat afgelopen mei het Duitse Bundesgerichtshof in het Planet49-arrest de uitspraak van het Europese Hof van Justitie bevestigde dat, op grond van de AVG en de ePrivacy Verordening, pre-checked checkboxes niet beschouwd mogen worden als 'toestemming'? Nu mag de uitspraak zelf geen verrassing zijn en moeten bedrijven die desondanks nog steeds gebruikmaken van een standaard aangevinkt selectievakje toch echt gaan oppassen. Een andere belangrijke ontwikkeling is dat in juli het Hof van Justitie van de Europese Unie bepaalde dat het Privacy Shield dat data-uitwisseling tussen de EU en de VS regelde niet langer geldig is. Met alle gevolgen van dien, ook voor Nederlandse bedrijven.

Datzelfde geldt voor de ontwikkelingen in Amerika, dat zich, naar aanleiding van de hoorzitting die deze zomer plaatsvond, opmaakt voor voorstellen vanuit het Congres met betrekking tot de mededinging in de ad-techsector. In de tussentijd lopen in Brussel de onderhandelingen over de nieuwe e-Privacy Verordening nog steeds door. Er is zelfs recent een nieuw voorstel gepubliceerd. En ook in ons eigen land is het niet rustig. Al maanden wacht VoetbalTV bijvoorbeeld op een uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens over de uitleg van de privacyregels. Nog niet zo lang geleden is daarover een motie in de Tweede Kamer aangenomen. En vergis je niet, ook de ontwikkelingen in deze zaak kunnen impact hebben op jouw business. Aan ons als werkgroep de schone taak om je hiervan op de hoogte te houden.

De belangrijkste thema's die NU spelen
Nu je op de hoogte bent van het belangrijkste nieuws van de afgelopen maanden, is het tijd om te focussen op het hier en nu. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft eind vorig jaar geconcludeerd dat cookiewalls onder de huidige wetgeving niet zijn toegestaan en een onderzoek aangekondigd. Maar vergis je niet, of cookiewalls al dan niet toelaatbaar zijn onder de huidige privacywetgeving, is niet het enige onderwerp waar de ad-techindustrie zich op moet focussen.

Zo is er ook nog de AVG-discussie rondom Real Time Bidding (RTB) en programmatic advertising.Een discussie die verder is aangewakkerd sinds de Information Commissioner's Office (de Britse tegenhanger van onze Autoriteit Persoonsgegevens) in juni 2019 een rapport over de ad-techindustrie publiceerde waarin werd gesteld dat de industrie verbeteringen moest doorvoeren om aan de privacywetgeving te voldoen. Het nieuwe IAB privacy protocol TCF v2 ging live op 15 augustus en Google is nu officieel één van de deelnemers. Dan is er nog natuurlijk de massaclaim van Stichting The Privacy Collective, waarvan de uitkomst een grote impact op de ad-techindustrie kan hebben. In de tussentijd moeten we niet vergeten dat we de interpretatie van gerechtvaardigd belang blijven bespreken. Vorig jaar heeft de AP een norm voor de toepassing van gerechtvaardigd belang gepubliceerd waarin zij stelt dat een gerechtvaardigd belang nooit een zuiver commercieel belang kan zijn. Recent is dit door de AP toegepast in een zaak tegen de KNLTB, die gegevens van leden had verstrekt aan twee sponsors ten behoeve van direct marketing. Het beroep van de KNLTB op gerechtvaardigd belang werd verworpen en dat kan grote gevolgen hebben voor de handelwijze van veel Nederlandse bedrijven. 

Dit mag je van ons verwachten
Als werkgroep begrijpen we helemaal dat het voor de meeste bedrijven praktisch onmogelijk is om deze ontwikkelingen continu te monitoren, daarom gaan wij je daarbij helpen. In de afgelopen twee jaar zijn we vooral achter de schermen actief geweest, maar vanaf nu zullen we meer op de voorgrond treden. Zo gaan we bijvoorbeeld het thema cookie-less era (IAB Project Rearc) en de ontwikkelingen en naleving van het IAB Consent Framework versie 2.0 via artikelen op de websites van bvA en IAB Nederland bespreken. Daarnaast gaan we regelmatig online seminars organiseren en hebben we de ambitie om best-practicedocumenten over het naleven van privacy in de ad-techindustrie te schrijven, of te delen als iemand anders die al geschreven heeft. Een goed voorbeeld hiervan zijn de privacy guidelines inzake programmatic advertising die eerder dit jaar door de Engelse adverteerdersvereniging ISBA zijn gepubliceerd.

Verder blijven we in gesprek met stakeholders als de Autoriteit Persoonsgegevens en het ministerie van Justitie en Veiligheid om het belang van ad tech te benadrukken en de werkwijze uit te leggen. Ook gaan we ons netwerk uitbreiden met brancheorganisaties als the World Federation of Advertisers (WFA) en IAB Europe.

En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, willen we daarnaast ook verschillende klankbordgroepen oprichten. Mensen die interesse hebben om zich hierbij aan te sluiten kunnen een e-mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Maar ook als iemand andere ideeën en voorstellen voor de werkgroep heeft, horen we dat natuurlijk graag!

Over Machiel Bolhuis

Machiel Bolhuis is bestuurslid van bvA netwerk van merkleiders en sinds de oprichting in 2017 actief binnen de werkgroep Privacy. In juli 2020 is hij benoemd tot voorzitter. Machiel is geen onbekende in de wereld van privacy en tech. In de afgelopen twintig jaar was hij onder andere werkzaam bij KPN, Ziggo en Google. Sinds drie jaar is Machiel bij Eneco adviseur regulatory affairs databeleid.