Datafeed Management Tools are here to stay, maar hoe kies je de juiste?

2 minuten leestijd (316 woorden)
De IAB taskforce Search ziet het belang van datafeed marketing sterk groeien. Daarom vergeleek het vier populaire Datafeed Management Tools: Datafeedwatch, Channable, Adcurve (voorheen bekend als Shop2market) en ProductsUp en publiceert het vandaag een handzame onepager, die de verschillende kenmerken van de onderzochte tools laat zien. Hiermee helpt de taskforce om op een gemakkelijke manier een keuze te maken tussen de verschillende tools.
De onepager en de whitepaper zijn onderaan deze pagina te downloaden.  
Datafeed marketing stelt de online retailer in staat om de actuele product database geautomatiseerd en dynamisch door te plaatsen naar de website en advertentiekanalen. De complexiteit van feedmanagement wordt door diverse tools sterk vereenvoudigd. Online retailers zijn hierdoor in staat een substantieel deel van de omzet te genereren via kanalen als: 
  1. Comparison Shopping Engines (CSE’s), zoals Beslist, Kieskeurig, Vergelijk, Tweakers en Google Shopping.
  2. Affiliate platforms, zoals Daisycon, TradeTracker en Zanox.
  3. Shoppingsites, zoals Miinto, Bol.com, Amazon en Winkelstraat.nl.
  4. Marketplaces, zoals Marktplaats en Craigslist.
  5. Search Engine Advertising & PPC, zoals AdWords search en Bing Ads.
  6. Dynamic remarketing: display ads via verschillende (programmatic) netwerken en sites.
 
De taskforce Search heeft onderzoek gedaan naar vier populaire tools die zich specifiek toeleggen op het managen van feeds. De uitkomsten van het onderzoek zijn opgenomen in een vandaag gepubliceerde onepager, die in één oogopslag de verschillende kenmerken van de onderzochte tools laat zien.

Deze onepager is ideale leidraad bij de keuze voor de tool die het beste past bij een specifieke behoefte.
In de bijbehorende whitepaper die ook vandaag gepubliceerd is, zijn de achtergronden van het onderzoek op een rijtje gezet.

“Dit onderzoek maakt deel uit van de geplande inhoudelijke onderzoeken en publicaties, waarmee we als taskforce vorm willen geven aan het promoten van het vakgebied Search Engine Marketing in Nederland.” aldus voorzitter Philip Spaas van de IAB Taskforce

Het onderzoek is uitgevoerd door de leden van de IAB taskforce Search, in het bijzonder S&D Interactive Media, metapeople en Oogst.