Celebrate

Welkom op de themapagina celebrate van VIA, waar we onze branche en vakgenoten jaarlijks vieren. In de dynamische wereld van media, data, creatie en tech is het essentieel om stil te staan bij de talenten, successen en doorbraken die onze industrie vormgeven. Dat doen we met prestigieuze prijzen die de kracht van innovatie, strategie en effectieve resultaten benadrukken.

Op deze pagina nodigen we je uit om de successen te vieren die ons vak zo bijzonder maken. Ontdek de verhalen achter de winnende cases van de AMMA’s en de Effie’s, en laat je inspireren door de creativiteit en effectiviteit die onze industrie rijk is. Een gelegenheid om te leren van de besten, om aspiraties te verhogen, en om te streven naar het bereiken van je eigen topprestaties.

 

VIA Legends

Agenda

Nieuws

Aftellen tot de Programmatic Awards met juryvoorzitter Richard Vis

Nu de genomineerden van de Programmatic Awards bekend zijn gemaakt, zijn we razend benieuwd wie op donderdag 15 juni prijzen in ontvangst zullen nemen. In dit interview bespreken we met Richard Vis, voorzitter van de Taskforce Programmatic en hoofdjuryvoorzitter, de verwachtingen voor de uitreiking, de kwaliteit en diversiteit van de inzendingen, de meest opvallende trends en zijn nieuwe rol als juryvoorzitter.  Richard, nu de nominaties bekend zijn, wat zijn jouw verwachtingen voor de uitreiking op 15 juni? Ik verwacht dat we ook dit jaar weer een mooi evenement gaan neerzetten. In de vier jaar dat ik betrokken ben bij de organisatie van de Programmatic Awards hebben we altijd gezocht naar de juiste balans tussen een informeel samenkomen en een awardshow. Ik denk dat we daar dit jaar een mooie nieuwe stap in hebben gezet. Dat doen we op een nieuwe locatie, het museum STRAAT in Amsterdam, dat gaat volgens mij bijdragen aan de sfeer en ervaring. Hoeveel inzendingen zijn er binnengekomen?  We hebben dit jaar 57 inzendingen ontvangen. Dit is een lichte groei ten opzichte van de voorgaande jaren. Wat me opvalt is het hoge aantal verschillende inzenders. Totaal zien we 28 verschillende bedrijven die cases hebben ingezonden. Dat laat zien dat we meer dan ooit een divers publiek bedienen. Ook genomineerde talenten werken voor steeds meer verschillende werkgevers. Zo zien we talenten van adverteerders, media-eigenaren en bureaus. In het verleden kregen de Programmatic Awards nog wel eens het verwijt dat het sterk draaide om een kleine groep grote mediabureaus, de huidige inzendingen laten zien dat dit nu zeker niet meer het geval is. Het programmatic landschap is wat dat betreft diverser dan ooit. Het programmatic landschap is diverser dan ooit. Als je kijkt naar de inzendingen van dit jaar in tegenstelling tot voorgaande jaren, wat valt je dan het meeste op? Allereerst vind ik dat de creativiteit en de kwaliteit van de ingezonden cases ieder jaar vooruitgaat. Verder zie ik dat we er als organisatie goed aan hebben gedaan om nieuwe categorieën toe te voegen en dat we meer onderscheid hebben aangebracht binnen de bestaande categorieën. Een aantal jaar geleden werden er met name cases van display-bannercampagnes ingezonden. Toen er een specifieke award werd opgezet voor Digital-Out-of-Home (DOOH) was er zelfs maar één inzending. De afgelopen jaren hebben we dit langzaam zien veranderen. De DOOH-categorie bestaat niet meer, maar dit jaar zijn er wel vier cases ingezonden waar DOOH een rol in speelt.  Zijn er bepaalde inzendingen of aspecten van inzendingen die je dit jaar verrast hebben? Ik kan natuurlijk nog geen namen noemen, maar er zijn een aantal inzendingen waarbij er sterk gebruik is gemaakt van first-party data, dynamische advertenties, Chat-GPT voor het opstellen van copy en een API-koppeling die automatisch budgetten verschoof van minder presterende mediakanalen naar beter presterende kanalen. Dit soort innovaties is fantastisch om te zien, helemaal omdat het vaak initiatieven van de kleinere bureaus uit de markt zijn.  Hoe kijk je naar de ontwikkelingen binnen Programmatic de komende jaren?  In de samenleving wordt anders gekeken naar de thema’s privacy, duurzaamheid en AI. Ik verwacht dat we dit volgend jaar al gaan terugzien in ons vak. Daarnaast verwacht ik dat we steeds meer verschillende organisaties en talenten gaan verwelkomen binnen onze taskforce.  Zijn dit ook de thema’s waar de Taskforce Programmatic zich het komend jaar mee bezighoudt?  Klopt. Als taskforce hebben we voor dit jaar drie belangrijke onderwerpen op de planning gezet en wel om de volgende redenen: Measurement: door het wegvallen van third-party cookies is het steeds lastiger om conventionele meetmethodes te gebruiken. Om die reden willen wij kijken hoe we in de toekomst het effect van programmatic campagnes zullen beoordelen en voldoende inzichten kunnen verkrijgen om hierop bij te sturen.  AI: de toepassing van AI wordt steeds beter zichtbaar binnen programmatic. Waar algoritmes in veel gevallen al biedingen bepalen, zijn er steeds meer tools die geheel geautomatiseerd uit een breed aantal assets de optimale advertentie samenstellen en bepalen wie er moet worden getarget, op welk moment en tegen welke prijs. Bovendien zijn er al initiatieven die het opzetten van campagnes in de handen leggen van AI, aangestuurd door een chat-interface. Wat deze AI-ontwikkelingen betreft proberen we te duiden wat er gaat gebeuren en welke kansen er liggen voor adverteerders en media-exploitanten. Duurzaamheid: het internet biedt ons veel, maar het heeft ook een flinke carbon footprint. Een onderdeel daarvan zijn advertenties en programmatic technologie. Initiatieven die ons de afgelopen jaren hebben geholpen om de industrie volwassen te maken, hebben vaak niet bijgedragen aan de duurzaamheid van dezelfde industrie. Voorbeelden hiervan zijn het op grote schaal verwerken van data, het gebruik van AI en ook headerbidding. Steeds meer adverteerders willen weten hoeveel hun advertenties bijdragen aan de uitstoot van de industrie en welke methodes dit verminderen. Als industrie, en ook als VIA, moeten we partijen helpen inzicht te krijgen in de milieu-impact van hun activiteiten en de mogelijkheden om bij te sturen. Daarnaast zullen als taskforce helpen door het bieden van richtlijnen en doelstellingen. 

Lees verder

Effie Awards introduceert Maatschappelijke Plus

De organisatoren van Effie Nederland, VIA en bvA, hebben deze week tijdens het uitverkochte EffieFest bekendgemaakt een extra Maatschappelijke Plus aan de Effie Awards toe te voegen. Een nieuwe expertjury, onder leiding van Tim Claassen (Havas Lemz), gaat cases beoordelen op hun maatschappelijke impact. Als inzenders in aanmerking willen komen voor deze Plus bovenop de bronzen, zilveren of gouden Effie, moeten zij daarvoor aanvullende vragen beantwoorden. Door het toevoegen van de Maatschappelijke Plus wil de organisatie laten zien hoe merken positief kunnen bijdragen aan de duurzame en sociale ontwikkelingen die nodig zijn. Aanvulling op alle zeven categorieën De organisatie benadrukt dat de Maatschappelijke Plus geen extra categorie is, maar een aanvulling binnen alle zeven categorieën van dé vakprijs voor de meest effectieve marketing- en communicatiecases van Nederland. Cases die een bronzen, zilveren of gouden Effie winnen, kunnen daarnaast vanaf 2023 een eervolle vermelding krijgen voor hun maatschappelijke impact. Om kans te maken op de Maatschappelijke Plus moeten inzenders extra vragen beantwoorden bij het indienen van hun Effie-case. Centraal staat hierbij de vraag of de case bijdraagt aan het realiseren van maatschappelijke doelen, zoals de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN. Als dat het geval is, wordt gevraagd om de inspanningen en resultaten te onderbouwen of te laten zien hoe de maatschappelijke claims voldoen aan de nieuwe Code voor Duurzaamheidsreclame van Stichting Reclame Code. De cases worden beoordeeld door een aparte jury die naast juryvoorzitter Tim Claassen bestaat uit experts op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke impact, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en leden van bvA en VIA. Een extra podium voor maatschappelijke impact Volgens Effie-stuurgroeplid Hans Middelhoek, is de Maatschappelijke Plus een waardevolle uitbreiding van de Effie Awards. “Marketeers kunnen met hun creatieve denkkracht belangrijke oplossingen ontwikkelen voor de uitdagingen van de maatschappij. Als Effie willen we dat stimuleren en cases die hier aan bijdragen voor het voetlicht brengen om te inspireren en ervan te leren. Door de vraag naar de maatschappelijke impact van de case aan iedere inzender te stellen, dragen we bij aan de bewustwording dat iedereen maatschappelijke verantwoordelijkheid kan nemen.  

Lees verder

Effie Awards presenteert nieuwe (hoofd)jury voor veertigste editie

Amsterdam, 22 mei 2023 – De Effie Awards, dé vakprijs voor de meest effectieve marketing- en communicatiecases, heeft vandaag de namen van 15 nieuwe juryleden en 4 nieuwe juryvoorzitters bekendgemaakt. Het selectieproces duurde dit jaar langer dan gepland door het recordaantal aanmeldingen. Meer dan 150 personen solliciteerden naar een plek in een van de zeven vakjury’s. “Een bijzondere start, voor een bijzondere jubileumeditie”, aldus Alfred Levi die dit jaar voor de laatste keer het voorzitterschap van de hoofdjury voor zijn rekening neemt.  Selectieproces Bij de samenstelling van de nieuw jury’s is volgens Effie-stuurgroeplid Heleen Crielaard wederom zorgvuldig gekeken naar diversiteit: bureaus, producers, adverteerders, onafhankelijken, onderzoekers, mannen, vrouwen en culturele achtergronden. Crielaard: “Net als het winnen van een Effie Award, is het ook niet gemakkelijk om een plek in de jury te bemachtigen. Als stuurgroep beoordelen wij ieder motivatieformulier op verschillende aspecten. Naast ervaring, kijken we vooral of iemand vernieuwende perspectieven en kennis over verschillende sectoren, culturen, achtergronden en levensstijlen met zich meebrengt. Door het hoge aantal aanmeldingen nam het selectieproces logischerwijs meer tijd in beslag, maar als ik kijk naar de samenstelling van de verschillende jury’s was het de tijd zeker waard.” Jaar vol vernieuwing Maakte de organisatie eerder al bekend dat Patritia Pahladsingh, Hans Middelhoek en Brenda Smith zijn toegetreden tot de Effie Stuurgroep, vandaag kondigen zij nog meer vernieuwing aan. Zo is bekendgemaakt dat Alfred Levi na deze veertigste editie het voorzitterschap van de hoofdjury overdraagt en is dit het eerste jaar dat juniors met maximaal vijf jaar werkervaring zich konden aanmelden voor een ‘stageplek’ aan een van de jurytafels. Meer dan 25 juniors meldden zich aan om op 23 mei aanstaande hun motivatie toe te lichten aan de jury. En daar blijft het volgens Patritia Pahladsingh niet bij, maar welke andere vernieuwingen nog doorgevoerd gaan worden wil ze nog niet bekendmaken. “Het EffieFest is voor ons de officiële kick-off van een nieuw Effie-jaar, daar gaan we op het podium de plannen voor het nieuwe seizoen presenteren.”  Nieuwe Juryvoorzitters 2023 Gedrag kort: Chantal van Binsbergen,  Helderder Maatschappelijk: Hafida Abahai - Almarini, Weber ShandwickMerk: Martijn Benschop, Eerste Hulp Bij Strategie Impactvolle proposities: Tim Claassen, Havas Lemz Nieuwe Juryleden 2023 Marrit Bottenheft, RabobankMaureen Stam, Abovo MediaJan-Willem Brüggenwirth, Purpose Pole PositionMarieke van Balen, Van GelovenRenske van Hartevelt, Dienst Publiek en Communicatie Ministerie van Algemene zakenJack van den Burger, ZIGTMarcel van der Heijden, GoodKarmaAnnette Reijersen van Buuren, Oranje FondsGerben Boot, MetrixLabStijn Mentrop, McDonaldsMahrou Kharazi, PhilipsCéline van Nes, Publicis GroupeEva Moerbeek, Accenture SongMarcel Aalders, Carpetright EuropeCharley Peereboom, Megawatt AdvertisingMaarten Reijgersberg, RAUWccJeroen Oosterbaan, Mediabrands

Lees verder

Kennisbank

Genomineerden Programmatic Awards 2022 bekend!

Opnieuw heeft een groot aantal bedrijven zich aangemeld voor de Programmatic Awards. Onder leiding van juryvoorzitters Marianne Deenik, Kevin Donker en Marvin Vacquier Droop maakt de jury vandaag de genomineerde cases en talenten bekend. De genomineerden: Talent Campaign Manager- Michelle van der Andel - Merkle Nederland- Harry Homeyer - GroupM MediaCom- Sijmon Wals - AdcombiRising Star- Dolores Eggink - Dentsu Benelux- Femke Sougé - Merkle Nederland- Amber van Eersel - Greenhouse.MindshareSales Evangelist- Kirsten Imrie - Amazon Ads- Kevin Vriend - DPG Media B.V.- Mink Zwolsman - Global Media & Entertainment Campagne Most Effective Campaign- Merkle Nederland - Carglass- Greenhouse.Mindshare - Unilever- Greenhouse.Mediacom - ShellBranding/Awareness- GroupM.Wavemaker - Colgate- Abovo Maxlead - Basic Fit- Accenture Interactive - Zilveren KruisBest Digital Programmatic Omnichannel Strategy- Publicis Groupe - Nomad Foods (Iglo)- Merkle Nederland - Leen Bakker- Greenhouse.Wavemaker - Toyota Solution Innovative Format- GroupM.Wavemaker - Schoevers- GroupM.Wavemaker - ANWB- Accenture Song - ABN AMRO (Duurzaamheid Wonen Campagne)Tech & Measurement- DPG Media Datalab- GroupM.Wavemaker & MeMo2 - NTI- Greenhouse & DPG - Dela Stem op je favoriete talent! Nu de nominaties bekend zijn, heeft de programmatic industrie tot 16 juni de mogelijkheid om als publieksjury op te treden en een stem uit te brengen op de genomineerde talenten. Het resultaat van deze stemming telt mee voor 40% van het eindresultaat. Stemmen Tickets zijn nu te koop Op dinsdag 5 juli maken we bekend wie wie de welverdiende winnaars zijn van de Programmatic Awards 2022. De zomerse tijd van het jaar vraagt om een tropische bestemming. We spreiden onze vleugels en strijken voor deze editie neer in de Kanarie Club in Amsterdam. Wil je verzekerd zijn van een ticket? Wacht dan niet te lang. Tickets

Lees verder

De genomineerden voor de Friends of Search Awards 2022 zijn bekend

Amsterdam, 3 juni 2022 – De jury van de Friends of Search Awards is eruit! In the categorie Best SEO (Search Engine Optimization) gaan Kemkens, Libresse en Van Den Top voor de winst. Buitenhof Tuinmeubelen en Leen Bakker zijn genomineerd in de categorie Best SEA (search engine advertising). De uitreiking vind plaats tijdens de Nederlandse editie van searchcongres Friends of Search 2022 op 14 juni in de Kromhouthal in Amsterdam. Barry Adams (SEO juryvoorzitter): De SEO awards bevatten dit jaar wederom een hoog niveau van innovatie en creatief denken, toegepast op moeilijke uitdagingen in concurrerende markten. Het succes wat bereikt is in de ingestuurde cases laat zien dat de Nederlandse SEO industrie echt vooraan staat wat betreft de nieuwste technieken en tactische uitvoeringen. In een snel-veranderend Google-ecosysteem laten deze projecten zien dat continue innoveren nodig is om je doelen te bereiken. Frederick Vallaeys (SEA juryvoorzitter): Dit jaar laten de inzendingen een aantal geweldige manieren zien om PPC prestaties te optimaliseren in een uitdagend economisch klimaat. Waar de ene case is opgebouwd met innovatieve strategieën die machine learning combineren met de waarde van first-party data, nam een andere indrukwekkende groep inzendingen een andere invalshoek. Zij tonen aan dat het combineren van het volledige scala aan nieuwe Google-mogelijkheden met unieke bedrijfsgedreven automatiseringslagen kan leiden tot net zo schitterende resultaten. Beoordeling door internationale experts Bij de beoordeling van de inzendingen keek de jury naar hoe de cases zich onderscheiden in helder strategisch denken, innovatie, effectiviteit, tastbare resultaten, duidelijkheid en privacyvriendelijk en verantwoord datagebruik. De jury bestaat uit een internationaal team van onafhankelijke search-experts met naast Barry Adams: Kristina Azarenko (MarketingSyrup Digital), Purna Virji (LinkedIn), Kate Adams (Google), Frederick Valleys (Optmyzr), Marcus Tober (Searchmetrics) en Linda Hogenes (Coolblue). Over de Friends of Search Awards De Friends of Search Awards zijn een initiatief van brancheverenigingen DDMA en VIA Nederland. De awards worden dit jaar voor de derde keer uitgereikt. De winnaars presenteren hun case op het podium van de Nederlandse editie (14 juni) van Friends of Search in de Kromhouthal in Amsterdam. Tickets voor zowel de Nederlandse als de Belgische editie zijn te koop via: https://friendsofsearch.com/

Lees verder