VIA introduceert vertrouwenspersoon voor alle leden

Om alle leden te ondersteunen bij het creëren van een veilige werkomgeving stelt branchevereniging VIA een vertrouwenspersoon aan die voor alle leden beschikbaar is. We spreken bestuurslid Diana van Roest (Google) en vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg over deze keuze. 

Grensoverschrijdend gedrag is niet nieuw. Hoezo de keuze voor een vertrouwenspersoon op dit moment?

“Door televisieprogramma #BOOS werd seksueel grensoverschrijdend gedrag in de branche zeer zichtbaar. Ook wij zijn hierdoor wakker geschud,” vertelt bestuurslid van Roest. “We vroegen ons af welke rol we konden pakken en realiseerden ons dat dit een proactieve moest zijn. Dus introduceren wij een vertrouwenspersoon en blijven we dit onderwerp continu op de kaart zetten bij onze leden en de branche.” Vertrouwenspersoon Arends-Ruitenberg vult aan: “In het najaar stemt de Tweede Kamer over een wet waardoor elke medewerker recht krijgt op een vertrouwenspersoon. Het is handig hierop voorbereid te zijn.” 

Wat doet een vertrouwenspersoon?

“Het takenpakket van de vertrouwenspersoon bestaat uit drie delen. Ten eerste is deze een meldpunt voor werknemers van de leden waar zij ongewenst gedrag kunnen bespreken. Daarnaast biedt deze ondersteuning, voorlichting en advisering rondom veilig werkklimaat voor de werkgevers,” vervolgt van Roest. “Als laatste ondersteunt de vertrouwenspersoon VIA, haar leden en werknemers in alle wetgeving en meldpunten die bij een melding mogelijk een rol spelen. ” 

“Ik hoop eigenlijk dat mensen al contact opnemen als ze niet meer lekker naar hun werk gaan,” vult Arends-Ruitenberg aan. “Het is soms ingewikkeld  om een collega aan te spreken of te bepalen of je de situatie wel of niet met een leidinggevenden wil delen. In het beste geval herinnert men zich dan dat ze al eens iets hebben gelezen of gehoord over een vertrouwenspersoon en dat ze deze even kunnen bellen. Dan hebben we vaak nog de meeste ruimte om iets op te lossen. Het idee dat over vertrouwenspersonen heerst is dat je alleen terecht kan met seksuele intimidatie of discriminatie, maar ook als er iets kleins niet pluis voelt of er onenigheid is, kan een werknemer bij mij terecht.” 

Hoe gaat een melding in z’n werk voor een medewerker?

“Medewerkers mogen mij appen, bellen of mailen. Als je nog een Nokia 3310 hebt, mag je me ook sms’en,” lacht Gerda. “Ik antwoord dan binnen kantoortijden en dan maken we een afspraak. Bij mij op kantoor, online of op een andere locatie die jij fijn vindt. In de eerste ontmoeting luister ik vooral. Wat is het probleem en hoe kan ik helpen? Belangrijk is dat ik nooit de regie overneem. Het is aan de melder wat we gaan doen. In overleg kijken we altijd wat past bij de situatie. Het grootste gedeelde van de meldingen die ik krijg zijn verstoorde werkrelaties met een collega of leidinggevende. Gelukkig, want dit zijn vaak dingen die we kunnen oplossen.”

Helaas krijgt Gerda ook wel meldingen van mensen die betast zijn door iemand uit de organisatie of door klanten. “Vaak hebben melders dan geen idee bij wie ze dit kunnen bespreken, geen idee over consequenties of gevolgen. Ik kijk daarbij altijd wat jij wil en wat jij nodig hebt om verder te kunnen gaan. Dit is altijd in vertrouwen en volledig kosteloos voor de melder. De werkgever wordt niet ingelicht en zelfs VIA weet niet wie er een melding heeft gedaan over welke organisatie,” benadrukt Arends-Ruitenberg. “Alleen als het gaat om strafbare feiten zoals een verkrachting, groot maatschappelijk belang of een grote impact op de volksgezondheid of openbare orde ben ik verplicht om dit te melden. Maar ook dit doe ik nooit zonder overleg.”

Wat kunnen werkgevers doen om een veilig werkklimaat te bieden?

“Een extern vertrouwenspersoon is belangrijk, maar slechts een onderdeel. Het mooist is als je een cultuur kan creëren waarbij je elkaar aanspreekt, zonder dat er afgerekend wordt,” legt Arends-Ruitenberg uit. “Dat klinkt bijvoorbeeld als: ‘Die opmerking die je net maakt. Daar voel ik me niet zo prettig bij. Kun je daarop letten de volgende keer?’ Zoiets kun je organiseren met elkaar. Je kunt het bijvoorbeeld deel maken van het teamoverleg. Dan geef je bijvoorbeeld aan dat je het belangrijk vind dat iedereen zich goed voelt, en dat je altijd bij een vertrouwenspersoon terecht kan als dit niet zo is.”

“Natuurlijk verwachten we van onze leden dat iedereen een veilig werkklimaat hoog op de agenda heeft en houdt. Het gaat om de toekomst van onze branche,” legt Diana uit. “Er is een enorme behoefte aan talent in alle categorieën. Daarvoor is het heel belangrijk dat het werkklimaat goed is. VIA duidt en helpt hierbij graag.” Gerda vult aan: “Ik kom graag in contact met werkgevers of managementteams. Alles is bespreekbaar en we kijken samen naar een oplossing. Dat kan ook door bijvoorbeeld voorlichting te geven, zoals over de impact van pesten op de werkvloer. Vaak is intimidatie onbedoeld gedrag dat voorkomen kan worden met bewustwording.” 

Waarom Gerda Arends- Ruitenberg?

“Gerda Arends-Ruitenberg is ons door middel van referenties aanbevolen. We hebben voor haar gekozen omdat zij al jaren werkzaam is extern vertrouwenspersoon. Daarnaast is ze ook trainer voor andere vertrouwenspersonen en bestuurslid van de beroepsvereniging. Haar persoonlijke aanpak voor zowel melders als organisaties vonden we zeer prettig,” licht van Roest toe. “We hadden geen criteria voor het gender van de vertrouwenspersoon, maar kunnen ons voorstellen dat in het licht van het grensoverschrijdende gedrag het prettig is dat Gerda een vrouw is.” Arends-Ruitenberg vult aan: “Overal vallen mensen uit door ongewenst gedrag. Ze liggen op zondag wakker en gaan met een steen op de maag naar het werk. Dat wil ik voor iederéén voorkomen of oplossen.”

Welke stappen neemt VIA nog meer voor een veilig werkklimaat?

“In ons bestuur ben ik samen met Baba Touré verantwoordelijk voor Next Gen Talent,” vertelt Van Roest. “Ook onze Taskforce Diversiteit en Inclusie zoekt verbinding en verdieping binnen de branche. Het thema veilig werkklimaat zal zowel in ons bestaande programmering terug te vinden zijn als in nieuwe nog te creëren programma’s. Dit is geen waan van de dag,” benadrukt van Roest. “Hierin heb ik niet alleen een zakelijk belang, maar ook als moeder van drie dochters die binnenkort de arbeidsmarkt zullen betreden. Ik wil dat zij dit veilig kunnen doen.”

Contactgegevens vertrouwenspersoon

Is jou iets overkomen of wil je graag iets delen met Gerda?

Gerda Arends-Ruitenberg

Bel of app 06 41878027 

Mail [email protected]

 

 

Gerelateerde artikelen

IAB Tech Lab - Google's Privacy Sandbox Fit gap analysis

We hebben jouw input nodig!  IAB Tech Lab heeft deze week de fit gap-analyse gepubliceerd inzake Google Privacy Sandbox. Deze is momenteel beschikbaar voor openbaar commentaar. Je hebt tot 22 maart 2024 om jouw feedback en opmerkingen in te sturen naar [email protected]. Dit document richt zich voornamelijk op de beoordeling van fundamentele en veelvoorkomende dagelijkse gebruiksscenario's en de impliciete zakelijke impact. Specifiek concentreert het document zich op de analyse van de Protected Audience API (PAAPI) en Attribution Reporting API (ARA) en andere Privacy Sandbox-functies die worden gebruikt voor de volgende taken: - Beheer van doelgroepen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.- Beheer van veilingen.- Meting van belangrijke statistieken zoals impressies, clicks en attribution.- Beheer van creatieve inhoud en advertentieweergave op pagina's.- Interoperabiliteit voor samenwerking tussen partners in de toeleveringsketen. We zijn benieuwd naar jouw inzichten en opmerkingen over deze aspecten. Jouw bijdrage kan een waardevolle impact hebben, dus aarzel niet om je gedachten te delen! Download 'Privacy Sandbox - Fit Gap Analysis for Digital Advertising' ** Official Pressrelease ** IAB Tech Lab Releases In-Depth Analysis of Google's Privacy Sandbox for Public Comment, Revealing Significant Challenges Report Unveils Operational, Transactional, and Commercial Concerns, Measurement Metrics Challenges, and Scaling Obstacles in Early Analysis NEW YORK, February 6, 2024 – Today, IAB Tech Lab, the global digital advertising technical standards-setting body, released a comprehensive analysis shedding light on the challenges associated with the industry's adoption of Google's Privacy Sandbox. The analysis, conducted by IAB Tech Lab’s Privacy Sandbox Taskforce, explores the implications of Google's plan to eliminate third-party cookie-based tracking from its Chrome browser while replacing it with the Privacy Sandbox. IAB Tech Lab is inviting industry stakeholders to participate in a 45-day period for public comments, which will remain open until March 22, 2024. "Embracing Google's Privacy Sandbox is a seismic shift in the advertising landscape, departing from the industry's trajectory over the past 25 years," said Anthony Katsur, CEO, IAB Tech Lab. "Our findings highlight that the industry isn't ready yet and identify multiple challenges to implementation due to limitations in accomplishing key advertising objectives. Chrome is focused on providing discrete components that support aspects of use cases, but which ultimately cannot be assembled into a whole that provides a viable business foundation." The analysis identified several key issues that underscore the challenges media companies, advertisers, and the broader industry face in adapting to the changes mandated by Privacy Sandbox. For instance: ●  Essential Event-Based Metrics: Essential event-based impression and click counting are only temporarily supported, later moving to aggregated reporting. Bid loss analysis is impossible, making revenue reconciliation and troubleshooting extremely difficult. ●  Brand Safety Concerns: The landscape introduces brand safety concerns, prompting advertisers to navigate potential threats to the integrity of their advertisements and ensuring alignment with desired contexts and values. ●  On-Browser Computing Implications: Google's implementation of an ad exchange and ad server within the Chrome browser necessitates significant re-tooling of the programmatic advertising ecosystem. This affects addressability, reporting mechanisms, ad rendering processes, bidding decisioning capabilities, and concerns around scaling the Privacy Sandbox as it ramps, challenging publishers and advertisers to innovate within these limitations. ●  Lack of Consideration for Commercial Requirements: With Chrome acting as an active participant in a financial transaction (the ad auction) and delivery of goods (serving the ad), it poses great concern if Privacy Sandbox neglects legal and business requirements. Failure to incorporate these considerations can result in legal penalties and loss of trust from customers and partners. Compiled by senior technical, operational, and data science leaders representing a diverse range of entities, including publishers, agencies, Supply-Side Platforms (SSPs), Demand-Side Platforms (DSPs), measurement companies, and other ad tech players across over 65 companies over 6 months, the analysis aims to foster a collective understanding within the industry, bringing together stakeholders to assess the functionality and implications of Google’s Privacy Sandbox. This evaluation focuses on the Chrome browser's Protected Audience APIs (PAAPI) but also touches on Topics, Private State Tokens, Attribution Reporting, and Fenced Frames to determine how they support foundational advertising use cases and provide guidance on their utilization for specific scenarios. “The Privacy Sandbox and its associated processes suffer from a lack of transparency for publishers. Its aim to replicate the efficacy of third-party cookies has not been realized. This shortfall undermines publishers’ capabilities to execute numerous vital advertising scenarios and support significant first-party use cases,” said Robert Blanck, General Manager Advertising & E-Commerce, Axel Springer. "The efforts of the IAB Tech Lab are greatly valued, as they gather industry expertise to scrutinize these shortcomings in this complex technical environment.” The analysis emphasizes that the changes mandated by Privacy Sandbox will require substantial development and infrastructure investment costs for both buy and sell-side technology companies. Additionally, operational, business, financial, and legal processes for brands, agencies, and media companies will need extensive reworking. As the industry grapples with this transformative shift, the report serves as a crucial resource for understanding the challenges and implications associated with Google's Privacy Sandbox. “The Tech Lab welcomes the Chrome team’s feedback on this analysis,” said Katsur. “We look forward to their clarification of the Task Force’s understanding of critical use cases and working with the industry to find solutions to the key issues we’ve surfaced.” Industry participants are encouraged to actively contribute feedback and insights during the 45-day public comment period. To review and comment on the full report, please visit HERE. About IAB Technology Laboratory Established in 2014, the IAB Technology Laboratory (Tech Lab) is a non-profit consortium that engages a member community globally to develop foundational technology and standards that enable growth and trust in the digital media ecosystem. Comprised of digital publishers, ad technology firms, agencies, marketers, and other member companies, IAB Tech Lab focuses on solutions for brand safety and ad fraud; identity, data, and consumer privacy; ad experiences and measurement; and programmatic effectiveness.

Lees verder

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder