"Talent is absoluut te vinden, ze zijn er, maar jij spreekt ze momenteel niet aan"

Aiman Hassani (33) is filmmaker, changemaker en voorvechter voor diversiteit in film & TV. Daarnaast is hij werkzaam bij wedowe, een stichting met de missie om mensen in beweging te brengen om zichzelf te ontwikkelen en hun omgeving een stukje mooier te maken. Eén van de programma’s van wedowe is PlusWhat, een talentontwikkelingstraject voor jongeren die geen aansluiting vinden bij bestaande opleidingen of banen. VIA sprak Aiman over zijn drijfveren, het PlusWhat programma en zijn toekomstplannen.

Hoi Aiman, waarom is het zo belangrijk dat jongeren de kans krijgen om zich te ontwikkelen?

Ik vind het bijvoorbeeld heel tof dat ik vroeger zwemles kreeg op de basisschool. Als er twee dingen zijn die je namelijk in Nederland moet kunnen, zijn het zwemmen en fietsen. Maar qua extra curriculaire activiteiten op school was dat het dan ook wel. Voor veel ouders is het buitenschoolse aanbod niet te betalen en zijn ze niet op de hoogte van de mogelijkheden voor financiële ondersteuning. Hierdoor ontstaat er een kloof tussen jongeren mét en zonder kansen.

Zelf ben ik tweetalig opgevoed en voelde me een buitenstaander waardoor ik geïsoleerd raakte. Ik kreeg een kans door mee te mogen doen aan een talententraject. DIt heeft mij in een positieve opwaartse spiraal gebracht. Hierdoor weet ik hoe belangrijk het is om een zetje in de goede richting te krijgen. Ik geloof dat er heel veel creatieve jongeren zijn die nooit zouden worden aangenomen bij een kunstvakopleiding, omdat er bijvoorbeeld verwacht wordt dat je al een uitgebreid portfolio hebt. Zelf had ik op die leeftijd echt geen idee. Dat is hetzelfde als wat er nu in het werkveld gebeurt. Als je geen ervaring kunt opdoen om stage te lopen, hoe ga je dan bij een media of creatief bureau als junior aan de slag?

Wat doet PlusWhat om deze jongeren verder te helpen?

Ons traject is een plek waar jongeren kunnen inhalen wat ze gemist hebben en mogelijk aansluiting kunnen vinden bij organisaties en scholen waar hun hart ligt. In het PlusWhat Program krijgen ze elke week een échte opdracht voor een échte opdrachtgever. Dat werkt een stuk motiverender dan weten dat je iets maakt waar nooit wat mee gedaan wordt. De jongeren worden professioneel begeleid en kunnen het werk wat ze maken direct gebruiken in hun portfolio. Ze krijgen feedback, kunnen hun netwerk vergroten en leren hoe het is om onder een bepaalde druk te werken. 

Deze talenten weten jou te vinden terwijl een veelgehoorde zin binnen de industrie is dat divers talent onvindbaar is. Wat vind je daarvan?

Mijn vraag aan deze organisaties is altijd: wat doen jullie om divers talent aan te trekken en te behouden? Het zit ‘m al in kleine dingen als het taalgebruik wat ze hanteren maar ook in de uitstraling die ze naar buiten brengen. Als sollicitant vraag je je zelf als eerste af ‘pas ik hiertussen’ en ‘kan ik me hier thuis gaan voelen?’. Voor mij is diversiteit en inclusie heel belangrijk, omdat ik er dagelijks aan herinnerd word dat ik anders ben dan de omgeving om mij heen. Die pijn die dat met zich meebrengt van ‘ik hoor er niet bij’ daar stuit ik dagelijks op. Mensen die dat niet op zo’n manier meemaken kunnen het wel belangrijk vinden, maar het is voor hun geen urgentie want ze voelen het niet in hun vezels. Het enige wat ik daarin kan doen is mijn verhaal delen en dat van de jongeren, en dit gesprek aan te blijven gaan. Ik zou het mooi vinden als we van deze vraag weg kunnen gaan, want het talent is absoluut te vinden, ze zijn er, maar jij spreekt ze momenteel niet aan. En daar kun je als bedrijf wat aan doen.

Wat zou de creatieve industrie beter kunnen doen om kansengelijkheid te creëren?

Diversiteit en inclusie gaat om blinde vlekken. Als ik jou een paar keer bewust maak van je blinde vlekken betekent dat niet dat je ze niet meer hebt, maar het creëert wel bewustwording. Het voelen van urgentie rondom het onderwerp zorgt ervoor dat ik mezelf dagelijks bevraag over mijn eigen vooroordelen. Ik denk dat je in je organisatie mensen nodig hebt die de urgentie begrijpen. Maak deze mensen deel van je management-team of directie. Ze kunnen blijven pinpointen op blinde vlekken, wat alleen maar positief is voor je organisatie. Ik zou bedrijven ook aanraden een externe organisatie zoals wedowe te betrekken om het gesprek op gang te brengen en ervoor te zorgen dat iedereen gehoord wordt. Wij helpen meerdere organisaties en bedrijven met hun D&I beleid van bewustwording, tot implementatie en verankering in het beleidsplan.

Hoe kunnen VIA-leden een bijdrage leveren aan PlusWhat?

Dat kan op meerdere manieren! We zoeken voor jongeren die het traject hebben afgerond een volgende stap. Aan de andere kant zoeken we partijen die willen samenwerken met de doelgroep tijdens het talentontwikkelingstraject, bijvoorbeeld in de vorm van opdrachten. Op die manier werk je als organisatie meteen samen met de doelgroep die je wilt bereiken. Daarnaast komen we ook graag in contact met bedrijven die ons een kijkje in de keuken kunnen bieden op bijvoorbeeld een open dag.  Wat ziet de toekomst van PlusWhat eruit?Momenteel kunnen we per termijn zes jongeren ondersteunen. Het gaat ons om kwaliteit en niet zozeer om kwantiteit. Maar hoe tof zou het zijn om met meer jongeren te kunnen werken? We hebben dus wel een opschalingswens en daarnaast zou het heel vet zijn als we naar andere steden kunnen uitbreiden, want we zitten nu nog alleen in Rotterdam. We zijn overigens open voor jongeren uit heel Nederland!

Wil je meer informatie of misschien wel een bijdrage leveren aan PlusWhat? Neem contact op met Aiman Hassani.

Gerelateerde artikelen

IAB Tech Lab - Google's Privacy Sandbox Fit gap analysis

We hebben jouw input nodig!  IAB Tech Lab heeft deze week de fit gap-analyse gepubliceerd inzake Google Privacy Sandbox. Deze is momenteel beschikbaar voor openbaar commentaar. Je hebt tot 22 maart 2024 om jouw feedback en opmerkingen in te sturen naar [email protected]. Dit document richt zich voornamelijk op de beoordeling van fundamentele en veelvoorkomende dagelijkse gebruiksscenario's en de impliciete zakelijke impact. Specifiek concentreert het document zich op de analyse van de Protected Audience API (PAAPI) en Attribution Reporting API (ARA) en andere Privacy Sandbox-functies die worden gebruikt voor de volgende taken: - Beheer van doelgroepen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.- Beheer van veilingen.- Meting van belangrijke statistieken zoals impressies, clicks en attribution.- Beheer van creatieve inhoud en advertentieweergave op pagina's.- Interoperabiliteit voor samenwerking tussen partners in de toeleveringsketen. We zijn benieuwd naar jouw inzichten en opmerkingen over deze aspecten. Jouw bijdrage kan een waardevolle impact hebben, dus aarzel niet om je gedachten te delen! Download 'Privacy Sandbox - Fit Gap Analysis for Digital Advertising' ** Official Pressrelease ** IAB Tech Lab Releases In-Depth Analysis of Google's Privacy Sandbox for Public Comment, Revealing Significant Challenges Report Unveils Operational, Transactional, and Commercial Concerns, Measurement Metrics Challenges, and Scaling Obstacles in Early Analysis NEW YORK, February 6, 2024 – Today, IAB Tech Lab, the global digital advertising technical standards-setting body, released a comprehensive analysis shedding light on the challenges associated with the industry's adoption of Google's Privacy Sandbox. The analysis, conducted by IAB Tech Lab’s Privacy Sandbox Taskforce, explores the implications of Google's plan to eliminate third-party cookie-based tracking from its Chrome browser while replacing it with the Privacy Sandbox. IAB Tech Lab is inviting industry stakeholders to participate in a 45-day period for public comments, which will remain open until March 22, 2024. "Embracing Google's Privacy Sandbox is a seismic shift in the advertising landscape, departing from the industry's trajectory over the past 25 years," said Anthony Katsur, CEO, IAB Tech Lab. "Our findings highlight that the industry isn't ready yet and identify multiple challenges to implementation due to limitations in accomplishing key advertising objectives. Chrome is focused on providing discrete components that support aspects of use cases, but which ultimately cannot be assembled into a whole that provides a viable business foundation." The analysis identified several key issues that underscore the challenges media companies, advertisers, and the broader industry face in adapting to the changes mandated by Privacy Sandbox. For instance: ●  Essential Event-Based Metrics: Essential event-based impression and click counting are only temporarily supported, later moving to aggregated reporting. Bid loss analysis is impossible, making revenue reconciliation and troubleshooting extremely difficult. ●  Brand Safety Concerns: The landscape introduces brand safety concerns, prompting advertisers to navigate potential threats to the integrity of their advertisements and ensuring alignment with desired contexts and values. ●  On-Browser Computing Implications: Google's implementation of an ad exchange and ad server within the Chrome browser necessitates significant re-tooling of the programmatic advertising ecosystem. This affects addressability, reporting mechanisms, ad rendering processes, bidding decisioning capabilities, and concerns around scaling the Privacy Sandbox as it ramps, challenging publishers and advertisers to innovate within these limitations. ●  Lack of Consideration for Commercial Requirements: With Chrome acting as an active participant in a financial transaction (the ad auction) and delivery of goods (serving the ad), it poses great concern if Privacy Sandbox neglects legal and business requirements. Failure to incorporate these considerations can result in legal penalties and loss of trust from customers and partners. Compiled by senior technical, operational, and data science leaders representing a diverse range of entities, including publishers, agencies, Supply-Side Platforms (SSPs), Demand-Side Platforms (DSPs), measurement companies, and other ad tech players across over 65 companies over 6 months, the analysis aims to foster a collective understanding within the industry, bringing together stakeholders to assess the functionality and implications of Google’s Privacy Sandbox. This evaluation focuses on the Chrome browser's Protected Audience APIs (PAAPI) but also touches on Topics, Private State Tokens, Attribution Reporting, and Fenced Frames to determine how they support foundational advertising use cases and provide guidance on their utilization for specific scenarios. “The Privacy Sandbox and its associated processes suffer from a lack of transparency for publishers. Its aim to replicate the efficacy of third-party cookies has not been realized. This shortfall undermines publishers’ capabilities to execute numerous vital advertising scenarios and support significant first-party use cases,” said Robert Blanck, General Manager Advertising & E-Commerce, Axel Springer. "The efforts of the IAB Tech Lab are greatly valued, as they gather industry expertise to scrutinize these shortcomings in this complex technical environment.” The analysis emphasizes that the changes mandated by Privacy Sandbox will require substantial development and infrastructure investment costs for both buy and sell-side technology companies. Additionally, operational, business, financial, and legal processes for brands, agencies, and media companies will need extensive reworking. As the industry grapples with this transformative shift, the report serves as a crucial resource for understanding the challenges and implications associated with Google's Privacy Sandbox. “The Tech Lab welcomes the Chrome team’s feedback on this analysis,” said Katsur. “We look forward to their clarification of the Task Force’s understanding of critical use cases and working with the industry to find solutions to the key issues we’ve surfaced.” Industry participants are encouraged to actively contribute feedback and insights during the 45-day public comment period. To review and comment on the full report, please visit HERE. About IAB Technology Laboratory Established in 2014, the IAB Technology Laboratory (Tech Lab) is a non-profit consortium that engages a member community globally to develop foundational technology and standards that enable growth and trust in the digital media ecosystem. Comprised of digital publishers, ad technology firms, agencies, marketers, and other member companies, IAB Tech Lab focuses on solutions for brand safety and ad fraud; identity, data, and consumer privacy; ad experiences and measurement; and programmatic effectiveness.

Lees verder

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder