"Ieders mening is waardevol. Daar zouden we ons beter bewust van moeten zijn."

International Women's Week bij VIA | Interview 4

Sharon de Graaf is Senior Art Director bij DentsuAchtung! Ze volgde de opleiding Advertising aan de Willem de Kooning Academie en heeft een semester in New York gestudeerd aan de School of Visual Arts. Sharon is een vrouwelijke reclamecreatief in een wereld die nog vooral wordt gedomineerd door mannen. Ondanks dat ze de diversiteit in het vak de afgelopen tijd heeft zien toenemen, gaat het nog steeds te langzaam. En dat moet anders. Daarom wil Sharon het tijdens International Women’s Day en #breakthebias graag hebben over de man-vrouwbalans. Want die balans levert een breed perspectief en uiteindelijk het beste werk op. “Daarom moeten we blijven strijden voor een zo divers mogelijke werkvloer.”

IN WELKE SITUATIES ERVAAR JIJ BIAS BIJ ANDEREN? 

Geef iedereen een stem. Ik zit vaak met veel mannen aan tafel. Ik merk dat het mij soms erg veel moeite kost om gehoord te worden. Gewoonweg omdat mijn stem niet luid genoeg is. Dit kost me steevast meerdere pogingen om ergens tussendoor te komen. Daarom zou ik iedereen willen meegeven hier op te letten, kijk eens een keer de ruimte rond. Geef iemand specifiek het woord, zorg dat iedereen in je bedrijf zich gehoord voelt. Want ieders mening is waardevol. Daar zouden we ons beter bewust van moeten zijn. 

EN WANNEER WAS JIJ BEWUST VAN JE EIGEN BIAS?

Ik ben een witte vrouw opgegroeid in een welvarend land wat maakt dat ik alsnog mij in een bevoorrechte positie bevind ten opzichte van de zwarte vrouw. Laten we ervoor zorgen dat we het nu in één keer goed doen en we ervoor waken dat de witte vrouw straks niet de nieuwe witte man wordt.  

In mijn dagelijkse werk merk ik dat ik soms andere vrouwen harder bekritiseer dan zou moeten. Zou dit komen doordat ik hoop dat als een vrouw het tot een toppositie schopt, ze meteen een voorbeeld moet zijn voor alle vrouwen? En is dit wel eerlijk? Ik weet eigenlijk wel zeker van niet. Kortom, vrouwen moeten ook vredelievender zijn naar de vrouwen om hen heen. Daar probeer ik op te letten.  

Vrouwen moeten ook vredelievender zijn naar de vrouwen om hen heen. Daar probeer ik op te letten. 

HEB JIJ WELEENS TE MAKEN GEHAD MET SCHEVE MACHTSVERHOUDINGEN EN HOE GING JE DAARMEE OM?

Een van mijn eerste bazen noemde mij ooit tijdens een functioneringsgesprek een ijskonijn. Terugkijkend was dat totaal onterecht, maar ik denk dat hij niet goed wist hoe hij met zijn enige vrouwelijke creatief om moest gaan. Ik moest dus eigenlijk wat liever zijn, wat vrouwelijker, minder one of the guys. Toentertijd heb ik daar niks van gezegd, maar ben ik gaan uithuilen bij collega’s. Zo’n ijskonijn bleek ik toch niet zo te zijn. Nu zoveel jaar later ken ik mijzelf veel beter en laat ik me zulk soort dingen niet meer wijs maken.  

WAT ZOU HET BEDRIJFSLEVEN KUNNEN DOEN OM BIAS-BEWUSTHEID TE CREËREN?

Het aantal vrouwen in topfuncties in Nederland is nog altijd te laag. Maar vrouwen die (willen) leiden hebben vaak last van een het stereotype beeld van hoe ze zich zouden moeten gedragen. Er zijn twee opties; of ze gaan leiden als man of ze zijn geen leiderschapsmateriaal. Wat ik daarmee wil zeggen is dat het moeilijk is om een nieuw soort leiderschap te omarmen als we het met z’n allen in steeds hetzelfde hokje proberen te plaatsen. Het gaat om bewustwording zodat we hetzelfde gedrag bij vrouwen niet anders beoordelen dan bij mannen. Zodat de associatie ‘denk leider, denk man’ verdwijnt. 

WELK ADVIES ZOU JE GEVEN AAN DE JONGERE/STARTENDE VERSIE VAN JEZELF?  

Respecteer je eigen normen en waarden. Gaat iemand die grens over, dan mag je daar ALTIJD wat van zeggen. En hoort iemand je niet; zeg het dan gewoon nog een keer. Of nog 10 keer, totdat iedereen je hoort. 

Gerelateerde artikelen

IAB Tech Lab - Google's Privacy Sandbox Fit gap analysis

We hebben jouw input nodig!  IAB Tech Lab heeft deze week de fit gap-analyse gepubliceerd inzake Google Privacy Sandbox. Deze is momenteel beschikbaar voor openbaar commentaar. Je hebt tot 22 maart 2024 om jouw feedback en opmerkingen in te sturen naar [email protected]. Dit document richt zich voornamelijk op de beoordeling van fundamentele en veelvoorkomende dagelijkse gebruiksscenario's en de impliciete zakelijke impact. Specifiek concentreert het document zich op de analyse van de Protected Audience API (PAAPI) en Attribution Reporting API (ARA) en andere Privacy Sandbox-functies die worden gebruikt voor de volgende taken: - Beheer van doelgroepen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.- Beheer van veilingen.- Meting van belangrijke statistieken zoals impressies, clicks en attribution.- Beheer van creatieve inhoud en advertentieweergave op pagina's.- Interoperabiliteit voor samenwerking tussen partners in de toeleveringsketen. We zijn benieuwd naar jouw inzichten en opmerkingen over deze aspecten. Jouw bijdrage kan een waardevolle impact hebben, dus aarzel niet om je gedachten te delen! Download 'Privacy Sandbox - Fit Gap Analysis for Digital Advertising' ** Official Pressrelease ** IAB Tech Lab Releases In-Depth Analysis of Google's Privacy Sandbox for Public Comment, Revealing Significant Challenges Report Unveils Operational, Transactional, and Commercial Concerns, Measurement Metrics Challenges, and Scaling Obstacles in Early Analysis NEW YORK, February 6, 2024 – Today, IAB Tech Lab, the global digital advertising technical standards-setting body, released a comprehensive analysis shedding light on the challenges associated with the industry's adoption of Google's Privacy Sandbox. The analysis, conducted by IAB Tech Lab’s Privacy Sandbox Taskforce, explores the implications of Google's plan to eliminate third-party cookie-based tracking from its Chrome browser while replacing it with the Privacy Sandbox. IAB Tech Lab is inviting industry stakeholders to participate in a 45-day period for public comments, which will remain open until March 22, 2024. "Embracing Google's Privacy Sandbox is a seismic shift in the advertising landscape, departing from the industry's trajectory over the past 25 years," said Anthony Katsur, CEO, IAB Tech Lab. "Our findings highlight that the industry isn't ready yet and identify multiple challenges to implementation due to limitations in accomplishing key advertising objectives. Chrome is focused on providing discrete components that support aspects of use cases, but which ultimately cannot be assembled into a whole that provides a viable business foundation." The analysis identified several key issues that underscore the challenges media companies, advertisers, and the broader industry face in adapting to the changes mandated by Privacy Sandbox. For instance: ●  Essential Event-Based Metrics: Essential event-based impression and click counting are only temporarily supported, later moving to aggregated reporting. Bid loss analysis is impossible, making revenue reconciliation and troubleshooting extremely difficult. ●  Brand Safety Concerns: The landscape introduces brand safety concerns, prompting advertisers to navigate potential threats to the integrity of their advertisements and ensuring alignment with desired contexts and values. ●  On-Browser Computing Implications: Google's implementation of an ad exchange and ad server within the Chrome browser necessitates significant re-tooling of the programmatic advertising ecosystem. This affects addressability, reporting mechanisms, ad rendering processes, bidding decisioning capabilities, and concerns around scaling the Privacy Sandbox as it ramps, challenging publishers and advertisers to innovate within these limitations. ●  Lack of Consideration for Commercial Requirements: With Chrome acting as an active participant in a financial transaction (the ad auction) and delivery of goods (serving the ad), it poses great concern if Privacy Sandbox neglects legal and business requirements. Failure to incorporate these considerations can result in legal penalties and loss of trust from customers and partners. Compiled by senior technical, operational, and data science leaders representing a diverse range of entities, including publishers, agencies, Supply-Side Platforms (SSPs), Demand-Side Platforms (DSPs), measurement companies, and other ad tech players across over 65 companies over 6 months, the analysis aims to foster a collective understanding within the industry, bringing together stakeholders to assess the functionality and implications of Google’s Privacy Sandbox. This evaluation focuses on the Chrome browser's Protected Audience APIs (PAAPI) but also touches on Topics, Private State Tokens, Attribution Reporting, and Fenced Frames to determine how they support foundational advertising use cases and provide guidance on their utilization for specific scenarios. “The Privacy Sandbox and its associated processes suffer from a lack of transparency for publishers. Its aim to replicate the efficacy of third-party cookies has not been realized. This shortfall undermines publishers’ capabilities to execute numerous vital advertising scenarios and support significant first-party use cases,” said Robert Blanck, General Manager Advertising & E-Commerce, Axel Springer. "The efforts of the IAB Tech Lab are greatly valued, as they gather industry expertise to scrutinize these shortcomings in this complex technical environment.” The analysis emphasizes that the changes mandated by Privacy Sandbox will require substantial development and infrastructure investment costs for both buy and sell-side technology companies. Additionally, operational, business, financial, and legal processes for brands, agencies, and media companies will need extensive reworking. As the industry grapples with this transformative shift, the report serves as a crucial resource for understanding the challenges and implications associated with Google's Privacy Sandbox. “The Tech Lab welcomes the Chrome team’s feedback on this analysis,” said Katsur. “We look forward to their clarification of the Task Force’s understanding of critical use cases and working with the industry to find solutions to the key issues we’ve surfaced.” Industry participants are encouraged to actively contribute feedback and insights during the 45-day public comment period. To review and comment on the full report, please visit HERE. About IAB Technology Laboratory Established in 2014, the IAB Technology Laboratory (Tech Lab) is a non-profit consortium that engages a member community globally to develop foundational technology and standards that enable growth and trust in the digital media ecosystem. Comprised of digital publishers, ad technology firms, agencies, marketers, and other member companies, IAB Tech Lab focuses on solutions for brand safety and ad fraud; identity, data, and consumer privacy; ad experiences and measurement; and programmatic effectiveness.

Lees verder

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder