Ho ho ho of nee nee nee: wanneer grenzen op kerstborrels vervagen

Saskia Baneke, directeur van branchevereniging VIA, staat stil bij de jaarlijkse kerstborrel. Is die voor iedereen wel even toegankelijk?

Met de vele kerstborrels in het vooruitzicht is het goed om stil te staan of deze bijeenkomsten voor iedereen wel even leuk en toegankelijk zijn. In de bijna twintig jaar dat ik in het vak zit, heb ik dingen gezien, gedaan en meegemaakt, waarover ik me nu verbaas dat het ooit heeft kunnen gebeuren. De tijden zijn gelukkig veranderd, maar nog steeds geldt dat wat voor de een ‘normaal’ is, voor de ander grensoverschrijdend is. En dat kan gaan over hoe je tegen elkaar spreekt, een hand op een schouder of een kus op een wang tijdens de beruchte kerstborrel … 

Ondanks dat technologie een steeds belangrijker onderdeel wordt van ons vak, blijft het een mensenvak. Bureaus hebben menselijk kapitaal. En waar mensen werken, zijn respect en integriteit meer dan woorden. Allemaal weten we hoe we willen dat een collega of manager met ons omgaat, waar onze grens ligt. Die persoonlijke grens is voor de ander echter soms moeilijk te bepalen. En daar ontstaat grensoverschrijdend gedrag.

Cijfers liegen niet

Eén op de acht werknemers voelt zich gepest, blijkt uit onderzoek van het CBS in 2021. Een op de vijf jonge vrouwelijke werknemers heeft ooit te maken gehad met ongewenste seksuele aandacht. De cijfers liegen er niet om. Een diepgeworteld probleem dat vooralsnog onopgelost blijft. Uit de D&I Monitor van 2023 binnen de marketing- en communicatiebranche in Nederland blijkt dat werknemers zich eerder uitspreken over discriminatie en negatief gedrag op de werkvloer, als gevolg van het feit dat veel bedrijven diversiteit en inclusie op de agenda hebben gezet. Daarentegen geven slechts drie op de vijf (62%) werknemers aan er vertrouwen in te hebben dat ongepast gedrag op de werkvloer geëscaleerd wordt richting het management of HR. 

Om hier verandering in te brengen, stelden we bij de VIA een onafhankelijke vertrouwenspersoon aan: Gerda. Op de een of andere manier wordt er steeds minder bij haar aangeklopt. Maar dat onveiligheid niet gemeld wordt, betekent niet dat ze er niet is.

Respecteer de spelregels

Als ik door de bril van 2024 kijk naar alles wat ik in de afgelopen bijna twintig jaar heb gezien en heb meegemaakt, voelen ze allesbehalve goed. Tegelijkertijd zegt het iets over de veranderingen die er gelukkig hebben plaatsgevonden, waardoor er nu hopelijk meer veiligheid op de werkvloer is. Maar zijn we er? Nee, zeker niet. Wordt het elke dag iets beter? Ik denk het wel, ik hoop het wel. De intentie van veel mensen is gelukkig goed, de spelregels moeten echter beter gerespecteerd worden.

Je bent zelf verantwoordelijk

De belangrijkste verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Hoe ga je om met je collega’s? Respectvol en integer? Zou ik iemand kunnen kwetsen met mijn gedrag? Zelfreflectie is waar het mee begint, de volgende stap is uitspreken hoe je met elkaar wil omgaan. Maar dat is niet altijd even gemakkelijk. Heel vaak is er sprake van een gezagsverhouding en daar wordt het extra moeilijk. Want het klinkt zo makkelijk om tegen elkaar uit te spreken hoe je vindt dat je met elkaar moet omgaan. Maar als het nu net om je manager gaat die je beoordeelt en met wie je laatste project al niet zo lekker ging, dan wordt het wel ingewikkeld. En daar is een essentiële rol weggelegd voor het management van het bedrijf. 

Het management heeft in eerste instantie een voorbeeldfunctie. Daarnaast is het aan het bedrijf om een veilige werkomgeving te creëren waarin het voor medewerkers laagdrempelig moet zijn om je zorgen te uiten. Bij de hr-afdeling, desgewenst anoniem, of een onafhankelijke vertrouwenspersoon, Dat deze mogelijkheid er is, moet alleen wel aan iedereen bekend worden gemaakt. En gaat het op de aankomende kerstborrel of in de toekomst toch mis? Dan is het aan het management om in te grijpen. Want grensoverschrijdend gedrag kan en mag niet getolereerd worden. 

Bel Gerda

Maar laten we hopen dat het niet zo ver hoeft te komen, maar dat we gewoon tegen elkaar durven uitspreken wat we van elkaar verwachten. En feedback geven als we elkaar niet helemaal begrijpen. Voelt het dan toch niet helemaal goed? Loop dan bij het management naar binnen of neem contact op met Gerda. Daar is ze voor. 

Fijne feestdagen allemaal, let op elkaar en maak er wat moois van.  

 

Lees ook:

Protocol voor een veilig werkklimaat

n dit document geven we meer informatie over wat we verstaan onder grensoverschrijdend gedrag, wat te doen, waar dit te melden en tips en handvatten hoe je met elkaar binnen je organisatie een veilige werkomgeving kunt creëren.

WEBINAR VERTROUWENSPERSOON

Grensoverschrijdend gedrag, een hot topic dat veel aandacht krijgt maar wat helaas nog steeds (te) vaak voorkomt. Hoe ga je hier (als organisatie en individu) mee om? We bespraken het tijdens dit webinar. Kijk hem nu terug!

--

VIA voor een Veilig Werkklimaat

Het is belangrijk dat iedereen met plezier naar zijn werk gaat. Een sociaal veilige werkomgeving is hiervoor een noodzakelijke voorwaarde. Respect, collegialiteit en werkplezier moeten vanzelfsprekend zijn en op alle vormen van ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie, pesten, discriminatie en agressie moet alert worden gereageerd. Meld daarom misstanden! Vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg is aangesteld voor alle VIA-leden. Je kan bij haar anoniem en kosteloos een melding doen.

Gegevens vertrouwenspersoon Gerda Arends-RuitenbergEmail: [email protected]: 06 41878027

Voor meer informatie: https://vianederland.nl/vertrouwenspersoon/   

Gerelateerde artikelen

IAB Tech Lab - Google's Privacy Sandbox Fit gap analysis

We hebben jouw input nodig!  IAB Tech Lab heeft deze week de fit gap-analyse gepubliceerd inzake Google Privacy Sandbox. Deze is momenteel beschikbaar voor openbaar commentaar. Je hebt tot 22 maart 2024 om jouw feedback en opmerkingen in te sturen naar [email protected]. Dit document richt zich voornamelijk op de beoordeling van fundamentele en veelvoorkomende dagelijkse gebruiksscenario's en de impliciete zakelijke impact. Specifiek concentreert het document zich op de analyse van de Protected Audience API (PAAPI) en Attribution Reporting API (ARA) en andere Privacy Sandbox-functies die worden gebruikt voor de volgende taken: - Beheer van doelgroepen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.- Beheer van veilingen.- Meting van belangrijke statistieken zoals impressies, clicks en attribution.- Beheer van creatieve inhoud en advertentieweergave op pagina's.- Interoperabiliteit voor samenwerking tussen partners in de toeleveringsketen. We zijn benieuwd naar jouw inzichten en opmerkingen over deze aspecten. Jouw bijdrage kan een waardevolle impact hebben, dus aarzel niet om je gedachten te delen! Download 'Privacy Sandbox - Fit Gap Analysis for Digital Advertising' ** Official Pressrelease ** IAB Tech Lab Releases In-Depth Analysis of Google's Privacy Sandbox for Public Comment, Revealing Significant Challenges Report Unveils Operational, Transactional, and Commercial Concerns, Measurement Metrics Challenges, and Scaling Obstacles in Early Analysis NEW YORK, February 6, 2024 – Today, IAB Tech Lab, the global digital advertising technical standards-setting body, released a comprehensive analysis shedding light on the challenges associated with the industry's adoption of Google's Privacy Sandbox. The analysis, conducted by IAB Tech Lab’s Privacy Sandbox Taskforce, explores the implications of Google's plan to eliminate third-party cookie-based tracking from its Chrome browser while replacing it with the Privacy Sandbox. IAB Tech Lab is inviting industry stakeholders to participate in a 45-day period for public comments, which will remain open until March 22, 2024. "Embracing Google's Privacy Sandbox is a seismic shift in the advertising landscape, departing from the industry's trajectory over the past 25 years," said Anthony Katsur, CEO, IAB Tech Lab. "Our findings highlight that the industry isn't ready yet and identify multiple challenges to implementation due to limitations in accomplishing key advertising objectives. Chrome is focused on providing discrete components that support aspects of use cases, but which ultimately cannot be assembled into a whole that provides a viable business foundation." The analysis identified several key issues that underscore the challenges media companies, advertisers, and the broader industry face in adapting to the changes mandated by Privacy Sandbox. For instance: ●  Essential Event-Based Metrics: Essential event-based impression and click counting are only temporarily supported, later moving to aggregated reporting. Bid loss analysis is impossible, making revenue reconciliation and troubleshooting extremely difficult. ●  Brand Safety Concerns: The landscape introduces brand safety concerns, prompting advertisers to navigate potential threats to the integrity of their advertisements and ensuring alignment with desired contexts and values. ●  On-Browser Computing Implications: Google's implementation of an ad exchange and ad server within the Chrome browser necessitates significant re-tooling of the programmatic advertising ecosystem. This affects addressability, reporting mechanisms, ad rendering processes, bidding decisioning capabilities, and concerns around scaling the Privacy Sandbox as it ramps, challenging publishers and advertisers to innovate within these limitations. ●  Lack of Consideration for Commercial Requirements: With Chrome acting as an active participant in a financial transaction (the ad auction) and delivery of goods (serving the ad), it poses great concern if Privacy Sandbox neglects legal and business requirements. Failure to incorporate these considerations can result in legal penalties and loss of trust from customers and partners. Compiled by senior technical, operational, and data science leaders representing a diverse range of entities, including publishers, agencies, Supply-Side Platforms (SSPs), Demand-Side Platforms (DSPs), measurement companies, and other ad tech players across over 65 companies over 6 months, the analysis aims to foster a collective understanding within the industry, bringing together stakeholders to assess the functionality and implications of Google’s Privacy Sandbox. This evaluation focuses on the Chrome browser's Protected Audience APIs (PAAPI) but also touches on Topics, Private State Tokens, Attribution Reporting, and Fenced Frames to determine how they support foundational advertising use cases and provide guidance on their utilization for specific scenarios. “The Privacy Sandbox and its associated processes suffer from a lack of transparency for publishers. Its aim to replicate the efficacy of third-party cookies has not been realized. This shortfall undermines publishers’ capabilities to execute numerous vital advertising scenarios and support significant first-party use cases,” said Robert Blanck, General Manager Advertising & E-Commerce, Axel Springer. "The efforts of the IAB Tech Lab are greatly valued, as they gather industry expertise to scrutinize these shortcomings in this complex technical environment.” The analysis emphasizes that the changes mandated by Privacy Sandbox will require substantial development and infrastructure investment costs for both buy and sell-side technology companies. Additionally, operational, business, financial, and legal processes for brands, agencies, and media companies will need extensive reworking. As the industry grapples with this transformative shift, the report serves as a crucial resource for understanding the challenges and implications associated with Google's Privacy Sandbox. “The Tech Lab welcomes the Chrome team’s feedback on this analysis,” said Katsur. “We look forward to their clarification of the Task Force’s understanding of critical use cases and working with the industry to find solutions to the key issues we’ve surfaced.” Industry participants are encouraged to actively contribute feedback and insights during the 45-day public comment period. To review and comment on the full report, please visit HERE. About IAB Technology Laboratory Established in 2014, the IAB Technology Laboratory (Tech Lab) is a non-profit consortium that engages a member community globally to develop foundational technology and standards that enable growth and trust in the digital media ecosystem. Comprised of digital publishers, ad technology firms, agencies, marketers, and other member companies, IAB Tech Lab focuses on solutions for brand safety and ad fraud; identity, data, and consumer privacy; ad experiences and measurement; and programmatic effectiveness.

Lees verder

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder